MENY
Välj Skola
Hem | Nyheter | ”Här sätts elevens behov och förutsättningar i fokus”

”Här sätts elevens behov och förutsättningar i fokus”

Magnus Dahlberg har varit rektor på Kunskapsskolan i Trelleborg i snart ett år men har lång erfarenhet inom skolvärlden. Nu senast kommer han från Kunskapsskolan i Ystad, där han var rektor under tre år.

– När jag började på Kunskapsskolan för fyra år sedan var det som att komma hem. Hela undervisningssättet är uppbyggt kring en nära relation mellan lärare och elev. Den enskilda elevens behov och förutsättningar sätts i fokus och gör så att denne kan utvecklas i sin egen takt.

För snart 20 år sedan började han som lärare på en skola i Malmö för att sedan bli biträdande rektor och till slut rektor. När Magnus går genom Kunskapsskolans lokaler hejdas han var och varannan meter av elever som vill prata. Att ha bra kontakt med eleverna ser han som en självklar del i hans arbete.

Fastnade för konceptet
– De senaste elva åren har jag arbetat som skolledare. Som rektor gäller det att inte bara sitta inne på sitt rum och vara administratör. En bra relation med både lärare, elever och föräldrar skapar en trygg miljö för alla.

Efter att ha arbetat i 14 år i Malmö kände Magnus att det var dags för en ny utmaning. Han hittade då Kunskapsskolan och fastnade för konceptet.

– I både min roll som lärare och rektor har jag alltid arbetat mycket med den personliga relationen till eleverna. På så sätt vinner man elevens förtroende och då kan vi vuxna på skolan verkligen göra mycket för den enskilda individens utveckling.

Det råder en härlig stämning och det är jag stolt över

Från början är Magnus lärare i engelska, historia och samhällskunskap och när han har möjlighet hoppar han fortfarande in och undervisar. Den största skillnaden från tidigare skolor tycker Magnus är den personliga handledningen varje elev får varje vecka.

Koll på hur det går för varje elev
När eleverna börjar på Kunskapsskolan styr lärarna över deras studier.

– Allt eftersom lärarna ser att eleverna klarar sig får de mer frihet. Vissa barn har längre startsträcka än andra och så är det ju med alla individer, säger han och fortsätter:

– Det är få 10-åringar som redan från början vet hur de ska göra för att planera sin skolvecka. Det lär vi dem här och får dem att inse vad de själva behöver arbeta med för att utvecklas. Under tiden har vi självklart koll på hur det går för respektive elev. Vissa elever behöver drivas på medan andra kan behöva hjälp att fördela sin tid.

Tar hänsyn till barns olika förmågor
Något Magnus tycker är viktig är att skolan tar hänsyn till barns olika förmågor och hjälper till att ge stöd för att utveckla fler.

– Människor är bra på olika saker. Ofta tar vi upp planering och eget ansvar som förmågor eleverna utvecklar här. Men det är inte allt. De lär även känna och förstå sig själv bättre.

Flera gånger varje läsår träffas alla rektorer och lärare från Kunskapsskolan för kompetensutveckling och olika samarbeten mellan skolorna.

– Vi samarbetar och hjälper varandra, både regionalt och nationellt. Det kan vara allt från frågor rörande ledarskap, utbyte av lärarkompetens till att frakta elevdatorer.

Inget lärarrum
På Kunskapsskolan finns inget lärarrum och alla vuxna äter lunch tillsammans med eleverna. Vid dagens lunch kommer två elever i årskurs 4 fram till Magnus. De behöver prata och vill att han ska komma till deras klassrum så snart han hinner. Innan Magnus försvinner iväg konstaterar han hur fantastiska han tycker eleverna på skolan är.

– Det råder en härlig stämning här och det är jag stolt över.

Vanliga frågor

När kan jag söka till Kunskapsskolan?

Många föräldrar ringer och frågar oss om när man kan söka och om det bara är vid läsårsstart man kan byta skola. Regelverket ser ut så här: en elev kan i princip byta skola när som helst. Till Kunskapsskolan kan man söka när som helst, dygnet runt. Du ställer dig i kö genom att göra en ansökan på aktuell skolas sida.

Läs mer om vår pedagogiska modell här!

Mer information

Kunskapsskolan i Sverige driver grundskolor, gymnasier och vuxenutbildning under namnen Kunskapsskolan, Kunskapsgymnasiet och SkillEd.

De första skolorna startades år 2000. Idag går drygt 12 000 elever i de 29 grundskolorna och 7 gymnasieskolorna. Företags- och vuxenutbildningen startades 2016.

Kunskapsskolan ägs av grundaren Peje Emilsson med familj.