Rektorn har ordet april - Kunskapsskolan Borlänge

Rektor Erica Sterkenburg berättar om händelser på skolan.

Hej!

Till att börja med vill vi tacka för gott samarbete kring de förlängda PH-samtalen och att så många svarade på föräldraenkäten i mars. Det är värdefullt för oss att få återkoppling på hur vi kan utvecklas för att göra vår skola ännu bättre!

Nu är det bara åtta veckor kvar på terminen, tiden har verkligen gått fort! På dessa åtta veckor ska vi dessutom hinna med en hel del saker. Under vecka 23 kommer vi få besök av 16 elever och några lärare från Spanien. Det är ett Erasmus+ projekt som vi har fått möjlighet att delta i som fokuserar på personligt utformad utbildning. Vi har även sökt pengar från Erasmus+ för att en grupp från oss ska kunna besöka skolan i Spanien under nästa läsår och få ta del av hur de arbetar. Vi håller tummarna för att det ska bli beviljat!

Den 5 juni kommer vi för tredje året i rad att ha vår kulturdag. I år har vi valt att satsa lite mer på den och bildat ett kulturråd med elever som kommer att driva och organisera dagen. Denna dag kommer eleverna få ta med mat från olika länder och elever i kulturrådet har tagit fram många olika aktiviteter som berör olika kulturer. Ni vårdnadshavare kommer också ha möjlighet att delta! Mer information kommer när vi närmar oss.

Precis som förra terminen kommer våra elever att få ställa ut sina arbeten från bilden på en konstutställning på skolan den 22 maj. Ni är varmt välkomna att besöka den! Dessutom kommer vi ha en utställning med elevarbeten på Kulturhuset i Falun söndagen den 19 maj.

Under maj kommer även årskurs 4 och 5 att skapa en sagostig i skogsområdet kring skolan. De kommer att tillverka sagofigurer av stenar, tillverka en sagoportal och skriva egna sagor om sina sagofigurer. Sedan arrangeras en sagovandring där de placerar ut sagofigurerna och läser sina sagor för klasskompisarna.

Slutligen kommer en punkt om maten. Varje månad har vi elevråd med representanter från respektive basgrupp. På varje elevråd detta läsår har eleverna tagit upp önskemål och synpunkter på maten. Därför bjöd vi in en av cheferna från vår matleverantör, Compass group, som fick vara med på ett elevråd och svara på elevernas frågor och ta med sig av deras synpunkter. Compass group tyckte att våra elever hade många bra förslag och att de fick en bra diskussion kring maten. Eftersom maten är så pass viktig för att eleverna ska orka med skoldagen kommer vi fortsätta att bjuda in representanter från Compass group varje termin för ett fortsatt samarbete.

Som vanligt kan ni höra av er till mig om ni har frågor eller funderingar!

Hälsningar,
Erica Sterkenburg