MENY
Välj Skola

Rektorsbrev

Niklas Norder, Rektor

Läs mer

Rektorsbrev juni 2017

 

Till vårdnadshavare och elever på Kunskapsskolan – Krokslätt

 

Terminsavslutning
Vårterminen närmar sig sitt slut och vi är i full färd med att knyta ihop säcken inför sommarledighet och sommarlov. Det har varit en intensiv period med redovisningar, deadlines, bedömningar och terminsbetyg som ska sättas på ett likvärdigt och rättssäkert sätt. Jag vill tacka alla mina elever, lärare och er vårdnadshavare för detta läsår!

Niornas Bal – Skansen Kronan

På onsdag är det niornas bal på Skansen Kronan. Detta har våra elever och lärare sett fram emot. Jag lovar, vi kommer publicera foto med mera på skolans hemsida. Håll utkik!

Sommaravslutning på Världskulturmuséet
På fredag är det sommarlovsavslutning för alla våra elever. Vi kommer vara på Världskulturmuséet med start kl. 10. Kören håller i underhållning och vi kommer dela ut premier till olika elever, utifrån Kunskapsskolans riktlinjer.

Kalendarium inför nästa läsår

Vår koordinator Susanne kommer att lägga upp skolans kalendarie v. 25 på hemsidan.


 

 

Terminsstart och välkomst/utvecklingssamtal
D. 16 – 17/8 är det välkomst/utvecklingssamtal för våra nya och ”gamla” elever. Ni kommer att få mail/brev hem till er där tider för ert barns välkomst/utvecklingssamtal står. Den 18/8 startar skolan med ordinarie lektioner.

Organisation läsåret 2017/18

Skolan växer (igen och hela tiden…) Vi kommer bli närmare 310 elever vid skolstart : - )

Därför har vi anställt följande lärare:

  • Mona Brådfors – Ma/NO lärare åk 4 – 6
  • Malin Sandberg – SO lärare åk 7 – 9
  • Cecilia Stridsberg – Eng lärare åk 7 – 9
  • Maliheh Rezazadehkia – Ma lärare 7 - 9

Till hösten kommer jag inte vara kvar som rektor, då jag börjar som verksamhetschef inom vuxenutbildningen i Göteborg. Det var ett svårt beslut att ta och jag kommer sakna er alla! Jag vill speciellt tacka mina fina elever och min proffsiga personal!

Rekryteringsprocess för ny rektor är i full gång och snart klar. Information om vem som kommer bli ny rektor kommer ni få innan midsommar.

Jag önskar er en riktigt trevlig sommar med fint väder (förhoppningsvis)!

Hälsningar
Maria Hammar – rektor Kunskapsskolan, Krokslätt

 

Rektorsbrev december 2016

Terminsavslutning
Höstterminen närmar sig sitt slut och vi är i full färd med att knyta ihop säcken inför julledigheten. Det är en intensiv period med redovisningar, deadlines, bedömningar och terminsbetyg som ska sättas på ett likvärdigt och rättssäkert sätt. Jag är mycket nöjd med den professionalitet som lärarna visar under den här processen och särskilt glad är jag över den goda stämning som råder mitt i stressen.

Nyanlända elever
Den nya lagändringen (SFS 2016:910) har gjort det möjligt även för friskolor med kö att ta in en kvot på max 5 % med nyanlända elever. Det innebär att vi på vår skola har kunnat välkomna 13 st nyanlända elever. Gruppen har hållits samman, för trygghetens och den pedagogiska kartläggningens skull, men successivt kommer eleverna att slussas ut i ordinarie ämnesundervisning för att lära sig det svenska språket och nödvändiga ämneskunskaper. Alla våra nyanlända elever tillhör olika basgrupper beroende på hur gamla de är. Jag har varit/är imponerad vilket driv våra nyanlända elever har. De verkligen längtar efter att få komma ut till sina basgrupper, ha PH-samtal med sina bagruppshandledare samt skaffa (ännu) fler kompisar. Vilken tillgång de är!

Kalendarium VT-2017
Skolans kalendarium har reviderats något (vilket det ofta gör inför terminsstarter) eftersom skolan bland annat har fått nya uppdrag, vi upptäcker några fel etc. Vår koordinator Susanne kommer att lägga upp det reviderade kalendariet på tisdag, v.51.

De nationella proven i matematik, svenska och engelska genomförs i åk 6 och 9 över hela Sverige. Eftersom vi har båda dessa årskurser, ställer det höga krav på logistik och organisation. Det innebär att jag som rektor tillåter inga ledigheter under de nationella proven då dessa är obligatoriska.

Hur går det för mitt barn i skolan/ligger mitt barn i fas med sin planering
Om du som förälder är orolig för om ditt barn ligger i fas med sin planering så är det klokt att hålla en regelbunden dialog med handledaren och även ämnesläraren. Självklart hör även handledaren av sig till dig som vårdnadshavare om det uppstår något som ger anledning till oro.

Hållpunkter
Höstterminen avslutas med julshow onsdag 21 december. Efter jul- och nyårsfirande, välkomnar vi eleverna tillbaka måndagen 9 januari. D. 9 – 10/1 är det utvecklingssamtal för våra elever. Boka in dig/ditt barn till ditt barns handledare. Avslutningsvis vill jag tacka alla er föräldrar som med ert engagemang hjälper oss att utveckla vår fina skola.

Jag önskar er en riktigt God Jul och Gott nytt år!

Hälsningar

Maria Hammar – rektor Kunskapsskolan, Krokslätt maria.hammar@adm.kunskapsskolan.se
mobil: 0767-797697


Rektorsbrev november

Hej!
Halloween och Freaky Friday firades med många elever (och lärare) som var utklädda. Gå gärna in på vår Facebook sida och titta på alla foton.

Vi hälsar vår nya medarbetare Gabriela Axelson Mayoral välkommen till skolan! Hon är lärare i spanska och kommer att vara PH för 8.3.

Nästa tisdag v. 47, (22/11) och nästa torsdag (24/11) är det muntliga Nationella Prov i svenska, matte och engelska för åk 6 och 7 elever. Ordinarie schema kommer att utgå för alla våra elever och de kommer att få särskilt schema för dessa två dagar av sina PH.

9:ornas gymnasiedag
Onsdag 16/11 är det gymnasiedag för våra åk 9 elever. De kommer att besöka olika gymnasieskolor som de är intresserade av.

Besök till skolan
Vi hälsar, Sydkoreas borgmästare Mr Park Won Soon, hjärtligt välkommen till våra skola på torsdag (17/11)! Elever från vårt elevråd kommer att guida honom och hans delegation under besöket.

 

Borgmästaren kommer med sin respektive och en delegation á ca 30 personer varav hälften är press. Under sin vistelse kommer han att besöka ett antal instanser, partners mm inom Göteborg men har också uttryckt en särskild önskan om att besöka Kunskapsskolan för att diskutera vårt koncept och utbildningssystem och jämföra det med hur eleverna arbetar i Sydkorea.

Borgmästaren är här i Göteborg för att ta emot Göteborgspriset för hållbar utveckling. Det är ett internationellt pris för att uppmärksamma insatser för en hållbar utveckling. Pristagarna är viktiga förebilder som alla har gått från ord till handling och varje år har priset ett tema. Temat i år är "Sharing Economy" och pristagaren är borgmästaren i Seoul, Sydkorea. Mr Park Won Soon. Priset delas ut på Biograf Draken den 17e november. Läs mer om priset här.
Film med pristagaren finns även här.

Hälsningar
Maria Hammar
Rektor Kunskapsskolan, Krokslätt maria.hammar@adm.kunskapsskolan.se
Mobil: 0767-797697

Rektorsbrev

Hej!
Kunskapsskolan Sverige firar! Vi är nu 12.000 elever! Helt fantastiskt!! Eleverna bakade äpplekaka tillsammans med vår hemkunskapslärare, som alla elever fick till efterrätt. Det var mycket uppskattat!

Föräldramöten
Jag och mina medarbetare vill tacka er föräldrar/vårdnadshavare som kom till våra föräldramöten. Det är jätteviktigt att ni dyker upp, då det är mycket information på dessa möten som ni behöver ha koll på. Sedan är det alltid bra att få en relation med sitt/sina barn/barns Personliga Handledare samt att möta andra föräldrar som går i sitt barns klass

Gymnasiemässan för årskurs 9
Torsdagen d. 6/10 åker alla årskurs 9 elever till gymnasiemässan på Svenska Mässan. De kommer att vara där mellan kl. 9 – 12, tillsammans med sina Basgruppshandledare. Ni föräldrar/vårdnadshavare kan gå på era barns biljetter under kvällstid. Det är viktigt att både våra elever och ni vårdnadshavare tar tillfället i akt och besöker så många gymnasieskolor som möjligt under mässan. Ibland kan ett helt nytt alternativ gällande gymnasieval komma upp under dessa dagar för eleven.

 

 

Ändring i kalendariet läsåret 2016/17
Eleverna har studiedag på måndag d. 12/12!! (Tidigare stod det d. 13/12 i kalendariet). Den 13/12 har vi Luciafirande med Luciatåg!!

Fler elever blir behöriga till gymnasiet på Kunskapsskolan
96 procent av Kunskapsskolans 2 282 avgångselever våren 2016 har behörighet att läsa vidare på gymnasiet, en ökning med en procentenhet sedan förra året. Rikssnittet var 87 procent* enligt Skolverkets nya statistik. Läs hela artikeln här.

Elevråd
Några elever från skolans Elevråd var på Elevrådets dag d. 4/10 som anordnas av SVEA (Sveriges Elevrådsorganisation). Eleverna tyckte utbildningen var bra och de kommer att informera övriga elever på sina basgruppsråd.

Besök från Danmark
D. 5/10 hade vi 11 st. lärare samt rektor på besök från Danmark. De var indelade i 4 grupper och 7 elever från skolan fungerade som guider och goda ambassadörer. De danska besökarna var mycket imponerade av våra elever och vårt koncept.

Hälsningar
Maria Hammar – rektor Kunskapsskolan, Krokslätt maria.hammar@adm.kunskapsskolan.se
Mobil: 0767-797697

Rektorsbrevet augusti 2016

Till vårdnadshavare och elever på Kunskapsskolan Krokslätt

Hej!

Nu har terminen och läsåret äntligen startat! Vi välkomnar våra nya elever lite extra och speciellt våra åk 4/5 elever (ni vårdnadshavare ingår i detta välkomnandet : - ).

En ny verksamhet för skola, vilket känns fantastiskt kul! Vi hälsar även våra nya lärare välkomna till oss på Kunskapsskolan.

Vi avslutade med ett bättre meritvärde i våras än någonsin tidigare, vilket är mycket glädjande! Självklart är vår målsättning att till våren även spräcka det och vi arbetar mot ett meritvärde på 250 p. Det skulle innebära att vi kommer bli en av de ledande skolorna i Göteborg betygsmässigt. Det skulle vara fantastiskt roligt, men självklart är inte bra betyg allt i livet, men en del som påverkar livet i stort.

Dagens basgrupper har följande lärare som PH ansvariga läsåret 2016/17

BG

PH ansvarig

4.1

My/Axel

5.1

My/Axel

6.1

Emma Svanström

6.2

Jonatan Bengtsson

6.3

Sanna Carlborg

7.1

Emil Dolk

7.2

Jasmine Tamok

7.3

Eva Larsson

7.4

Uta Leopold

8.1

Anders Augustsson

8.2

Stefan Kondovski

8.3

Maria Edegran – Gabriela Mayoral från och med v. 45

9.1

Caiza Almén Wranning/Ida Redzepovic

9.3

Kristina Engström

9.4

Hans Karlsson


Kalendarium
Kalendarium för läsåret 2016/17 finns på skolans hemsida.

Mobilfritt i skolan
Från och med terminsstarten har skolan valt att samla in alla elevers mobiler vid morgonens BG samling. Eleverna får igen sina mobiler under eftermiddagens BG. Några elever på skolan får lov att ha sina mobiler av individuella orsaker och genom intyg/överenskommelse mellan vårdnadshavare och rektor.

Syfte till en mobilfri skola under dagen:

  • Mobiltelefoner kan vara svårt för eleverna att bemästra – det bränner lite i fickan. Men det blir en slags hjärntrötthet att fokusera på mobilen hela tiden.
  • Elevernas arbetsro/studiero har ökat och de rör sig mer på rasterna.
  • Mobbning och kränkningar på nätet minskar under skoltid.
  • Eleverna har egna Chromebooks – vilket gör mobilerna ”onödiga” i arbetssyfte.
  • Lärarnas huvuduppgift är att undervisa – för mycket tid har gått åt till att omhänderta mobiler, då en del elever varit fullt upptagna med snap chat, sms och Instagram under lektionstid, vilket inte är acceptabelt.

En studie från London School of Economics and Political Science har undersökt vilken påverkan mobilförbud i skolan har för elevernas produktivitet och testresultat. Forskarna har tittat på vilka regler skolor i fyra brittiska städer har för mobilanvändning och jämfört detta med uppgifter om hur eleverna presterar i skolan. Man har följt elevernas resultat från 11 till 16 års ålder.

 

 

Studien visar att elevernas resultat förbättrades generellt efter det att en skola infört mobilförbud. Provresultaten förbättrades med 6, 4 procentenheter. Effekten är dock olika i olika grupper. Störst förbättring såg man bland de lågpresterande eleverna medan ett mobilförbud inte hade någon signifikant påverkan på redan högpresterande elever.

Forskarna menar att studien visar att digitala verktyg, som mobiltelefoner, har negativ påverkan på elevernas resultat genom att de distraherar eleverna

Alla elever har fått ovanstående information.

Elevråd
Under läsåret 2016/17 kommer jag tillsammans med koordinator Susanne Petersson att leda skolans elevråd. Elevrådet är representerat av två elever från varje basgrupp från åk 6 – 9. De yngre kommer självklart starta med elevråd då verksamheten varit igång ett tag. Just nu har våra nya åk 4 och 5 elever fullt upp med att lära känna sina nya lokaler, lärarna och varandra.

Protokoll från elevrådet kommer att finnas med i elevernas veckobrev.

Nybyggnationer
De flesta av våra elever som åker med spårvagn går av vid hållplatsen Lana. Det kan de göra fortsättningsvis också. Men, däremot kan de inte längre gå igenom gångtunneln eftersom det kommer att byggas bostäder där under tre års tid. Det innebär att de måste gå runt (vilket innebär att det kommer att ta tre minuter längre tid till skolan från hållplatsen). Under hösten kommer de även börja påla inför byggstarten, vilket innebär att det kommer en bli en oljud/oväsen från området mitt emot skolan.

Träning – bra för hjärnan och studieresultaten
Just nu håller jag på och läser en bok av Anders Hansen, som är leg.läkare från Karolinska Institutet i Stockholm samt Civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm. Han arbetar som överläkare i psykiatri men skriver också böcker samt artiklar. Anders har medverkat både i radio och TV (Vetenskapens Värld) och håller ofta föreläsningar. Hans bok: Hjärnstark; Hur motion och träning stärker din hjärna, tycker jag borde vara obligatorisk läsning för alla vuxna (och speciellt för oss som arbetar med människor). Den handlar framförallt om hur träning kan dämpa stress, ångest och oro. Vad gäller ungdomar skriver Anders följande:

Antalet tonåringar som söker psykiatrisk hjälp för stress och oro har ökat under senare år. Ser man det rent biologiskt är ungdomars oro inte särskilt konstigt. De delar av hjärnan som bromsar stress och oro, däribland frontalloben och prefontala cortex, mognar sist. De är inte färdigutvecklade hos en tonåring, utan är utvecklade först i 25-års åldern. Däremot är de delar av hjärnan som skapar stress, som amygdala, oftast fullt utvecklade hos en 17-åring. Att den orosdrivande delen är fullt mogen, medan den orosdämpande delen inte är det gör att tonåren kan vara en period med svängande känslor, impulsivitet och mycket oro.

Men träning kan ha en fantastisk effekt även på tonåringars stress- och oroskänslor. I Chile undersökte man närmare 200 friska niondeklassare från ett utsatt område i huvudstaden Santiago. Chile har på kort tid fått stora problem med välfärdssjukdomar som diabetes samt hjärt- och kärlsjukdomar och forskarna ville se om det gick vända utvecklingen genom att förändra livsstilen. Dessutom ville man undersöka om det gick att påverka ungdomars mående och självkänsla om de fick träna regelbundet. Efter det tio veckor långa programmet visade att träningen uträttat stordåd för konditionen, men den hade också förbättrat ungdomarnas mående och självkänsla. Men det som stack ut var effekten på deras oro och stress. Den hade nämligen sjunkit markant. Ungdomarna upplevde sig som betydligt lugnare och mindre oroliga. Dessutom hade de bättre självförtroende.

Självklart hjälper inte träning mot allt, men jag är övertygad om att de flesta (vi alla) skulle må mycket bättre om vi kunde träna kontinuerligt. Ovanstående text gör att jag också är helt övertygad om att vi borde ha fler idrottslekitoner, då de flesta av oss idag lever ett stillasittande liv framför dator och mobil.

Hälsningar

Maria Hammar
Rektor Kunskapsskolan, Krokslätt

Epost: maria.hammar@adm.kunskapsskolan.se
Mobil: 0767-797697

Rektorsbrevet maj 2016

Till vårdnadshavare och elever på Kunskapsskolan – Krokslätt

Hej!
Nu är snart vårterminen slut och våra årskurs nio elever lämnar skolan. Förutom att det alltid känns tråkigt, att säga hej då, så vet vi att det är nya spännande utmaningar som väntar våra elever då de tar ytterligare ett steg in i vuxenvärlden med allt vad det innebär.

Men innan de lämnar oss har vi en bal på Skansen Kronan d. 15/6 mellan kl. 18 – 22 att glädja oss åt! Vi önskar att några föräldrar/vårdnadshavare kan ställa upp under kvällen medan balen pågår. Maila till ditt barns PH, om du önskar/kan vara med:

Vår sommarlovsavslutning hålls på Världskulturmuséet d. 17/6 mellan kl. 10 – ca. 11.

Skolan växer!
Jag vill passa på att tacka alla elever, personal och er vårdnadshavare för ett fantastiskt läsår! Jag, tillsammans med all personal, ser redan fram emot hösten!

Skolans/skolgårdens ombyggnation fortskrider och just nu ser det lite kaosartat ut. Det ska dock bli fantastiskt roligt att få se hur vår nya hemkunskap, slöjd, samt bildsal kommer se ut. Vi väntar även spänt på vår skolgård och utformandet av den.

Till hösten (som det ser ut just nu) så har 265 st. elever tackat ja till en plats hos oss. Från början hade jag prognosticerat att vi skulle bli 250 elever, men vi har ett högt söktryck, vilket gjort att vi kommer att starta en tredje åk 6 grupp. Detta känns fantastiskt roligt! Idag är vi 224 st. elever på skolan.

Utifrån denna tillväxt har jag rekryterat en del nya lärare till skolan (6 av dessa 7 är behöriga lärare och har legitimation ).

Dagens basgrupper kommer att ha följande lärare som PH ansvariga läsåret 2016/17

 

BG

 

 

PH ansvarig

 

 

7.1

 

 

Emil Dolk

 

 

7.2

 

 

Jasmine Tamok

 

 

7.3

 

 

Emma Svanström

 

 

7.4

 

 

Uta Leopold

 

 

8.1

 

 

Anders Augustsson

 

 

8.2

 

 

Stefan Kondovski

 

 

8.3

 

 

Maria Edegran

 

 

9.1

 

 

Caiza Almén Wranning

 

 

9.3

 

 

Kristina Engström

 

 

9.4

 

Hans Karlsson


Kalendarium
Kalendarium för läsåret 2016/17 kommer att finnas på skolans hemsida. Men elevernas PH har även skickat kalendariet via ditt barns veckobrev.

Välkomst/Utvecklingssamtal
Den 16 – 17 augusti börjar välkomst/utvecklingssamtalen för våra elever. Alla vårdnadshavare ska tidigare ha fått en inbjudan från barnets PH angående vilken tid/dag som samtalet ska äga rum.

Terminsstart
Den 18 augusti börjar terminen. Alla elever börjar kl. 8.30 med samling i sitt Basgruppsrum.

Vad säger forskningen?
Torkel Klingberg, som är professor i kognitiv neurovetenskap (och alltid aktuell) vid Karolinska Institutet, Stockholm Brain Institute. - Läs mer här!

har inspirerat mig som rektor en hel del de senaste åren, angående hur hjärnans utveckling under barndomen ska användas i klassrummet. Jag är helt övertygad om att vi i skolan måste börja tänka mer tvärvetenskapligt och använda oss av fler metoder/träning för att förbättra arbetsminnet hos våra elever.

I tidskriften Skolporten nr. 3, 2013 finns följande artikel om Torkel av Jane af Sandberg:
Torkel Klingbergs forskningsgenombrott handlar om att arbetsminnet kan förbättras genom träning. Den tidigare förhärskande uppfattningen var att hjärnans möjligheter är statiska, men Torkel Klingberg har visat att hjärnan är mer formbar än vi tidigare trott. Sakta men säkert har detta nu börjat nå utanför forskarvärlden, och Torkel Klingberg har själv varit aktiv i det arbetet. Enligt honom borde det vara lika självklart för lärare i teoretiska ämnen att ta del av nya forskningsresultat om hjärnan, som att en idrottslärare behöver förståelse för fysiologi.

Skolporten möter Torkel Klingberg på Klingberglab, vid Stockholm Brain Institute och han är mycket glad. Det egna labbet har just tilldelats ett anslag från Wallenbergstiftelsen på sex miljoner kronor för vidare forskning om barns lärande med inriktning på matematik. År 2007 startade hans forskargrupp de första mätningarna i det så kallade Nynäshamnsprojektet, även kallat Brainchild. Det är från detta projekt som resultaten om arbetsminnet kommer. Studien har följt barn mellan 6 och 18 år och tittat på genetik, miljö, psykologi, matematik, läsning och hjärnans utveckling. Datainsamlingen är klar, men bearbetningen av data kommer att fortsätta i ytterligare många år, med nya resultat som följd. – Vad jag känner till har inget så omfattande gjorts i Sverige tidigare. Vi ser till så många faktorer. Det betyder inte att vi förstår allt, men vi kan se ett större sammanhang. Och detta har också gett oss en knuff att närma oss skolan, säger Torkel Klingberg.

Studien har till exempel nyligen visat att gener som tidigare kopplats till dyslexi också är kopplade till utvecklingen av hjärnans vita substans i allmänhet och därmed till läsförmåga även hos personer utan dyslexi. Torkel Klingberg har skrivit flera uppskattade populärvetenskapliga böcker utifrån studierna. – Jag ser det som en viktig uppgift för oss forskare att föra ut det vi gör. Böckerna är viktiga i försöken att överbrygga avståndet mellan forskning, skola och allmänhet.

Blir du insläppt i skolans värld? – Absolut. De senaste två åren har jag mött ett starkt intresse hos lärare och lärarstudenter och specialpedagoger, säger han men påpekar att det är skillnad på skolans värld och ämnet pedagogik inom akademin som svenska forskare företräder. Det är också skälet till att även om skolans personal visar stort intresse för forskningen om hjärnan.

och lärandet, så har den inte i någon större utsträckning nått in i undervisningen i skolorna. Det bekymrar Torkel Klingberg. – Vi behöver mer tvärvetenskapligt samarbete där neurovetenskap, kognitiv psykologi, pedagogik och didaktik och kanske även konst och IT skapar ett nytt forskningsområde för lärande, säger Torkel Klingberg. – Tyvärr är tendensen bland forskare att bli superspecialister. Men att kombinera discipliner vore det bästa. Internationellt är intresset för kombinationer stort.

Torkel Klingberg har vid ett flertal tillfällen uttalat sig om ”modeflugor och politiska nycker som styr hur undervisningen ska utformas”. – Det har funnits en tradition inom pedagogiken att tillhöra en riktning som har svaren på allt. Men jag tror inte på stora övergripande ideologier. Undervisningen borde vara mer baserad på forskningsrön än på vad som är politiskt korrekt eller på modet. Han tycker dock att det börjar hända saker och han nämner att bland annat metastudierna av John Hattie, som kopplar samman undervisningsstrategier och resultaten i klassrummen, bidragit till detta.

Torkel Klingbergs forskning visar tydligt på de stora individuella skillnaderna mellan elever. Frågan är hur undervisningen kommer att te sig i framtiden. – Jag har ingen åsikt om vart vi ska, men jag tror kanske att skolan blir mer individualiserad. Digitaliseringen hjälper till i denna utveckling och läraren blir mer av en coach. Det är ett möjligt scenario. Forskningen har visat tydliga tecken på att negativa förväntningar skapar stress som sänker prestationerna.

Vad kan lärare göra för att motverka detta? – Det finns kunskap om motion, stress och sömn som är enkel att tillämpa och borde vara till stor nytta i skolan. Lärare kan också arbeta för att bli av med fördomar som till exempel att pojkar är bättre än flickor på matte. De kan visa på forskning som visar att det inte finns några signifikanta skillnader mellan pojkar och flickors resultat.

Enligt Torkel Klingberg borde forskare och lärare kunna samarbeta om att hitta fler orsaker till barns stress. – Jag hoppas förstås att forskningen kommer att kunna ge upphov till nya metoder att lära ut mer effektivt. I första steget handlar det om att hjälpa barn med svårigheter, men nästa steg blir att kunna hjälpa även andra.

Utvecklingen inom hjärnforskningen har gått rasande fort sedan mitten av 1990-talet då kognitiv neurovetenskap, en sammanslagning av psykologi och hjärnforskning, blev ett eget forskningsfält. Torkel Klingberg har varit med sedan dess. Men hans inriktning var inte självklar från början: – Efter gymnasiet visste jag inte alls vad jag ville göra. Först läste jag matte och spelade fiol i Toronto i Canada ett år. Åter i Sverige sökte han till universitetet men ändrade ansökan inte mindre än fyra gånger. Till slut blev det biologi i Uppsala, men han tröttnade redan efter tre dagar och anmälde sig även till institutionen för psykologi. – Jag hade känslan av att jag ville arbeta driven av intresse och kombinationen med biologi och psykologi blev bra, säger han eftertänksamt och man kan anta att det är ur det starka intresset han hämtar energin att arbeta så intensivt. Men förutsättningen för att kunna göra det är att det finns struktur.

Arbetsrummet på Klingberglab är mycket ordentligt, inga slarviga pappershögar vare sig på skrivbordet eller på golvet. – Jag har behov av att organisera och att försöka vara effektiv. När det blev dags för c-uppsatsen i psykologin gjorde han den på Karolinska institutet. Ämnet var neuropsykofarmaka och dess inverkan på hjärnan. Kopplingen mellan hur hjärnan fungerar biologiskt och psykologin blev hans spår. – Jag sökte in på läkarforskarlinjen där du kan läsa forskarkurser parallellt och även forska på somrarna. Torkel Klingberg valde hjärnforskningen ungefär samtidigt som den nya tekniken i form av magnetresonanskameran, MR-kameran, skapade helt nya möjligheter att studera hjärnan. Ett av fynden i hans avhandling är att arbetsminnet för olika typer av information använder sig delvis av samma områden i hjärnan, vilket man inte känt till tidigare. Det visade tester med simultanuppgifter.

Han fortsatte att forska om arbetsminnet hos barn först vid Stanford University, USA, och sedan på Astrid Lindgrens barnsjukhus, Solna. I våras publiceras en amerikansk artikel som ifrågasatte det amerikanska företaget Cogmeds marknadsföring i USA. Cogmed startades av Torkel Klingberg 2009 för att utveckla och sälja träningsprogram för hjärnans arbetsminne, som bygger på hans forskningsresultat. Enligt artikeln kommersialiserar företaget kunskapen om hjärnan och framförallt att det faktum att arbetsminnet går att träna upp. Skribentens spår var att det blir en hets kring träning för alla barn. Han intervjuade Torkel Klingberg som bekräftade att det ännu inte finns tillräckligt med data som visar på träningens effekter specifikt på skolarbete. – Men det finns numera mycket forskning och ett konsensus om att arbetsminnet kan tränas upp och att detta leder till förbättringar också av uppmärksamheten. Exempelvis får barn en bättre förmåga att komma ihåg instruktioner och vad de ska göra härnäst. Detta är den viktiga milstolpen som motsäger den tidigare uppfattningen om att arbetsminnet är konstant. Sedan får vidare forskning utröna om det finns ytterligare effekter att uppnå, förutom på arbetsminne och uppmärksamhet, inom matematik, läsning eller annat. – Visst är jag medskyldig till kommersialiseringen av så kallad hjärnträning, men som hjälp för barn med nedsatt arbetsminne och koncentrationsförmåga. Jag tycker det vore synd att ta bort den möjligheten för de barnen därför att detta eventuellt kan stressa andra barn. – Stora forskningsprojekt startar till exempel nu i både USA och Europa. Förhoppningsvis kommer vi att kunna avkoda hjärnans aktiviteter och därigenom bättre förstå barns svårigheter med matte och läsning och i nästa steg hitta effektiva hjälpmedel, säger han men menar att det är mycket kvar. – Parallellt behöver vi också mer precisa diagnoser för adhd, dyslexi, dyskalkyli och andra svårigheter.

Diagnoserna är alltför diffusa i dag och sammanfattar individer som är väldigt olika, vars problem förmodligen också har olika orsaker. Du leder aktivt din forskargrupp, skriver själv, föreläser och skriver böcker, hur hinner du med? – Jag vet inte riktigt. Jag hoppas att jag är bra på att prioritera och organisera. När du umgås med dina två döttrar, i vilken utsträckningen är forskaren i dig med? – Det är klart att med all min kunskap är forskaren alltid med, men jag inser också att man inte kan ha sina barn som modeller. Och förresten, vilken 15–åring gör det som pappa vill, ler han.

Hälsningar
Maria Hammar – rektor Kunskapsskolan, Krokslätt

maria.hammar@adm.kunskapsskolan.se

Rektorsbrevet januari 2016

Till vårdnadshavare och elever på Kunskapsskolan – Krokslätt

Jag och mina medarbetare önskar våra elever och er som vårdnadshavare välkomna tillbaka till vårterminen 2016! Vi ser fram emot en ny termin där vi kommer lägga extra mycket tid på våra elevomdömen för att skapa ännu bättre omdömen, vilket leder till ökad/förbättrad individuell uppföljning.

Lärarsituationen generellt i Sverige och framförallt i storstäderna

Generellt råder stor lärarbrist i storstäderna. Bakgrunden är att för få studenter väljer läraryrket. Bristen kommer förvärras då det inom ca. fem år kommer bli stora pensionsavgångar.

Många skolor, bland annat i Göteborg, har därför ute ett flertal lediga tjänster. Detta leder till att lärare kan börja få upp sina löner i och med det att de byter arbetsplats. Vad jag hör från övriga rektorskollegor i Göteborg samt förorterna kring Göteborg, så är det mycket stor rotation bland lärarna i dagsläget. Närhetsprincipen påverkar också, vilket gör att lärare väljer att börja på en skola som ligger närmare hemmet. Det är också alltid svårare att få tag i lärare när en termin startat mot vad det är att få tag i lärare inför terminsstart.

Även vår skola påverkas av lärarbristen och då skolan är relativt liten kommer det märkas i större utsträckning hos oss.

Positivt är att jag har fått tag i mycket kompetenta och engagerade lärare som har börjat/kommer börja hos oss. Det betyder att jag kunnat lösa alla lediga tjänster som vi haft/har.

Mycket glädjande är att vår elevkö växer och att vi även kommer starta åk 4 och 5 höstterminen 2016. Jag har redan nu kontakt med en del lärare som gärna vill börja hos oss höstterminen 2016, då de har hört mycket gott om vår skola.

Vi som arbetar på skolan vill hälsa följande medarbetare välkomna till oss, vårterminen 2016!

  • My Kildén – blir ny PH för grupp 6.1. My undervisar i Matte och har tidigare arbetat i stadsdelen Majorna-Linné.
  • Stefan Kondovski – blir ny PH för grupp 7.2. Stefan undervisar i SO. Stefan kommer närmast från stadsdelen Östra Göteborg.
  • Kristina Engström – blir ny PH för grupp 8.3. Kristina undervisar i svenska/SO. Kristina har tidigare arbetat på Kunskapsskolan i Borås.
  • Isaac Thurell – kommer undervisa i Ma/NO och tar över Melcers tjänst. Isaac gör just nu ett uppehåll från studier på Chalmers då han funderar på att börja på lärarprogrammet.
  • Åsa Hedlund – kommer undervisa i sva (svenska som andraspråk). Åsa har arbetat på Norra Hisingen.
  • Ida Redzepovic – kommer undervisa i tyska. Ida är klar med sina ämnesstudier till våren och påbörjar det pedagogiska kompletteringsåret hösten 2016 för att få sin lärarlegitimation.
  • Daniel Eistrand – kommer att fördela sin tjänst mellan att vara vikarie och elevassistent.

En av mina kollegor som arbetar som rektor på Kunskapsskolan i Norrköping, Markus Brunfelt, har under flera år (då han arbetat både som lärare och rektor) bloggat om skolan. Jag brukar ofta diskutera skolfrågor med bland annat Markus då jag träffar honom, samt övriga rektorskollegor, på Kunskapsskolan. I M:s senaste blogg tycker jag han ”slår huvudet på spiken”, vilket gjorde att jag mailade honom och frågade om jag fick knycka/ta hans senaste blogg (som handlar om oss rektorer samt våra medarbetare på Kunskapsskolan och våra förväntningar). Det fick jag :-)

Jag och mina medarbetare har höga förväntningar (från Markus blogg)

Det har under många år diskuterats och gjorts studier på hur förväntningar och krav påverkar elevers studieresultat. I dagsläget råder det heller inga tvivel om att föräldra-, kamrat-, och lärarförväntningar är starkt bidragande faktorer om våra elever ska lyckas i skolan.

På Kunskapsskolan har vi ”höga förväntningar” som ett av våra kärnvärden och med antagandet att alla kan och vill lyckas, har vi byggt upp positiva studiekulturer på våra skolor. Vår systematik utgår bland annat från tidiga utvecklingssamtal, där lärarna, eleverna och föräldrarna sätter upp ”TUR-mål”, dvs kunskapsmål som är Tydliga, Utmanande och Rimliga. Även detta bottnar i forskning som visar på betydelsen av att synliggöra och konkretisera syfte och mål. Elever som är delaktiga i och medvetna om vad de ska lära sig, lyckas i högre utsträckning än om vi låter elever famla runt i blindo bland allt kunskapsstoff. Finessen med TUR-mål är att vi inte bara ställer krav på eleverna, vi ser till att de får verktyg, strategier och förutsättningar att lyckas. Skolor och lärare som inte är tillräckligt medvetna om detta, riskerar att förvandla de positiva förväntningarnas kraft till orealistiska krav, som i sin tur leder till onödig stress och misslyckanden.

För mig är höga förväntningar positivt laddat, förankrat i en optimistisk människosyn där jag tror att alla människor, barn som vuxna, vill och kan lyckas, med rätt förutsättningar, stöd och vägledning. Höga förväntningar är också nära besläktat med ledarskapet i skolan och då tänker jag ledarskap på alla nivåer. På huvudmannanivå har Kunskapsskolan en gedigen pedagogisk grundtanke, tydliga kravbilder mot skolorna och kompetenta stödstrukturer, som ger rektorerna goda förutsättningar att leda sina skolor. Det tummas aldrig på målbilden att varje elev ska överträffa sina egna förväntningar, vilket i praktiken innebär att vi på central nivå avlastar rektorerna med administrativa spörsmål, vilket frigör tid och mandat för oss att ägna oss åt det pedagogiska ledarskapet.

Vi rektorer delar målbilden om att eleverna ska lära sig mer än de från början trodde var möjligt. Detta säkerställer vi genom att ge våra lärare goda förutsättningarna att bedriva kvalitativ undervisning. Hur vi går tillväga kan se olika ut beroende på vilken fas varje skola befinner sig i. För min del handlar det dels om att rekrytera och behålla de bästa lärarna, både när det gäller kompetens och attityd. Det handlar också om att fortbilda och kompetensutveckla de lärare vi har så att de utvecklas i sin profession. Det handlar även om att bygga upp stödstrukturer gällande organisation, rutiner och scheman, så att tiden används så optimalt som möjligt.

Det mest avgörande är ändå lärarnas ledarskap. Deras förmåga att skapa ordning, trygghet, entusiasm och arbetsro i grupperna är ett fundament i allt som har med lärarskicklighet att göra. På individnivå är våra lärare väl förtrogna med handledarrollen, dvs. att hitta en balans mellan det uppföljande samtalet, där arbetsinsatser och mål följs upp, och det coachande förhållningssättet, där vi genom motiverande samtal hjälper eleverna att tillämpa fungerande strategier. Målsättningen är att få eleverna att ta lärandet i egna händer (Lundahl, William m.fl.) och därmed utveckla deras inre ledarskap och förmåga att lära nytt. Når vi dit med varje elev, så har vi verkligen lyckats med uppdraget. När våra gamla elever hälsar på, är det just handledningen de lyfter fram som särskiljande för Kunskapsskolan; att de har fått hjälp att utveckla sin inre drivkraft, planeringsförmågan och tilltron till den egna kapaciteten.

Samspelet mellan ledarskapet på dessa fyra nivåer, huvudmannen, rektorn, lärarna och eleverna, knyter samman den kultur som vi vill ska råda på skolan. Höga förväntningar som kan infrias tack vare goda stödstrukturer, förutsättningar och tilltron till att alla människor kan och vill lyckas.

Hälsningar

Maria Hammar – rektor Kunskapsskolan, Krokslätt

Rektorsbrev december

Hej!

Nu stundar det mot jul och nyår samt ledighet för både elever, lärare och övrig personal.

Det har varit en rolig och spännande termin för mig som ny rektor på Kunskapsskolan och jag vill tacka all min personal och alla våra elever för ett fantastiskt arbete! Jag vill även passa på att tacka er vårdnadshavare som samarbetar med skolan för att våra elever och era barn ska få den bästa utbildningen!

Under våra informationsmöten för blivande åk 6 och 7 elever hade vi många besökare som satte upp sina elever på kö inför ht-16. Skolan växer!

I slutet på terminen har det varit en febril aktivitet bland eleverna för att få sina redovisningar gjorda. Jag har varit och lyssnat på åk 9: s politiska paneldebatt. De var pålästa och retoriskt mycket duktiga!

Fredagen d. 11/12, var även sista dagen för betygsättning och betygen kommer eleverna att få med sig hem nästa fredag den 18/12 i ett kuvert. De elever som inte är på skolan kommer att få betygen hemskickade per post.

Dagen avslutades med niornas julklappsinsamling till behövande barn och unga i Göteborg. Vi lämnade en liten säck med klappar i Hotell Gothia Towers foajé som i samarbete med Göteborgs Räddningsmission driver denna aktivitet. Vi tyckte att det kändes bra att kunna ge ett bidrag från oss.

Måndagen d. 14/12 hade vi ett vackert Luciatåg! Det var mycket stämningsfullt med skönsjungande elever från kören.

Den sista veckan har varit schemabrytande och de olika basgrupperna har gjort olika aktiviteter som t.ex. Stadsvandring, pepparkaksbak, olika slags byggen samt pyssel och knåp. Se nedanstående foton!.

Betyg

Det är mycket frågor kring betyg. Skolverket har nu en ny tjänst med möjlighet att ställa frågor till undervisningsråden för betyg och bedömning. Här finns många bra och tydliga svar på frågor som kommer upp kring betyg varje termin. Några exempel på frågor som reds ut är: vad är skillnaden på F och -? Hur ska man tänka kring terminsbetyg åk 7? Gå in på följande länk:

https://kundo.se/org/skolverket/

Vårterminen 2016

Vi har gjort en del förändringar i kalendariet. Alla elever börjar med utvecklings-/välkomstsamtal d. 11 – 12/1. Gemensam skolstart för alla d. 13/1. Elevernas PH skickar hem tider för dessa samtal.

Följande lärare samt vår spec.ped kommer att sluta på skolan.

  • Maria Pontusson
  • Lisa Brink
  • Mimmi Olinder (vikarie)
  • Margareta Jonsson

Vi tackar dem för deras engagemang och arbete här på skolan och önskar dem lycka till!

De nya lärarna som börjar på skolan efter jul/nyår är:

  • My Kildén – blir ny PH för grupp 6.1. My undervisar i Matte och har tidigare arbetat i stadsdelen Majorna-Linné.
  • Stefan Kondovski – blir ny PH för grupp 7.2. Stefan undervisar i SO. Stefan kommer närmast från stadsdelen Östra Göteborg.
  • Kristina Engström – blir ny PH för grupp 8.3. Kristina undervisar i svenska/SO. Kristina har tidigare arbetat på Kunskapsskolan i Borås.
  • Åsa Hedlund – kommer undervisa i sva (svenska som andraspråk). Åsa har arbetat på Norra Hisingen.
  • Julia Sooky – kommer undervisa i tyska.
  • Daniel Eistrand – kommer att fördela sin tjänst mellan att vara vikarie och elevassistent.

Vi hälsar våra nya medarbetare välkomna till oss på Kunskapsskolan Krokslätt!

Övrig information

  • Maria Edegran, vår spansklärare, kommer att börja arbeta heltid, vilket innebär att hon kommer att kunna minska sina spanskgrupper (antal elever per grupp kommer att minska) samt att grupperna blir fler då hon även kommer att arbeta på fredagarna.
  • Åsa Hedlund kommer att kunna gå in och stötta lite extra i svenska Workshop då vi utökar sva tjänsten med 10%.
Skolan har tecknat avtal med Vägledningscentrum Gbg Stad.

Från och med den 19 januari kommer tre stycken studie-och yrkesvägledare att koncentrera sig på (i första hand) åk 9 eleverna. Under en tre-fyra veckorsperiod kommer dessa tre vägledare (Gunnel, Jenny och Kenneth) att vara på skolan tisdagar mellan kl. 9 – 12.

Då åk 9 eleverna är klara med sina val till gymnasiet, kommer en av Studie-och yrkesvägledarna vara knutna till Kunskapsskolan Krokslätt varje tisdag (hela dagen).

Vägledningscentrum (se information nedan) kommer att ombesörja all vägledning för våra elever från åk 6 – 9 efter det program som Vägledningscentrum följer.

Vägledningscentrum

Adress: Box 5428
402 29 Göteborg
Besöksadress: Skånegatan 20
Telefon 031 - 365 00 00
E-post: info.vagledning@educ.goteborg.se

På Vägledningscentrum får du hjälp med studie- och yrkesvägledning. Vägledningscentrum är till för dig som

  • är elev i någon av Göteborgs Stads skolor
  • är elev i en fristående skola som köper vägledningstjänster från Vägledningscentrum
  • bor i Göteborg och är under 20 år men inte går i någon skola

Vägledningscentrum har i uppdrag att tillhandahålla kvalificerad och oberoende vägledning till elever i Göteborgs Stads grund- och gymnasieskolor samt i öppen vägledning (Vägledningscentrums Drop in) till alla Göteborgsungdomar upp till 20 år. Fristående skolor i Göteborg samt vuxenutbildare inom kommunal vuxenutbildning kan ansluta sig till verksamheten genom avtal.

Kommunfullmäktige fattade beslut om att starta Vägledningscentrum 2003. Syftet var att stärka ungdomars rätt till vägledning. Utbildningsvägarna har blivit allt fler och allt mer komplexa, olika skolor konkurrerar om eleverna och arbetsmarknaden är svår att förutsäga. Detta ställer stora krav på ungdomarna att kunna sortera i utbud och marknadsföring och att kunna göra val som stämmer med egna livsmål. Genom att studie- och yrkesvägledarna tillhör en egen enhet och inte är knutna till en enskild skola skapas en grund för att vägledarna kan fungera som en oberoende och kvalificerad samtalspart för ungdomar och elever i deras framtidsplanering och olika valsituationer.

Vägledning för dig som är förälder Du som förälder är alltid välkommen att kontakta studie- och yrkesvägledaren på ditt barns skola eller besöka Vägledningscentrums drop in då du har frågor som rör ditt barns studie- och yrkesval. Studie- och yrkesvägledare från Vägledningscentrum finns på de kommunala grund- och gymnasieskolor samt på fristående skolor som har tecknat avtal med Vägledningscentrum. Vi finns också på Vägledningscentrums drop in, dit man kan komma utan tidsbokning.

Vi vägledare vill ge ungdomar:

  • möjlighet att tänka på sig själv, sina intressen och förutsättningar
  • information om olika alternativ då det gäller studier, arbete och utlandserfarenhet
  • stöd för att göra genomtänkta val
  • kunskap om hur de nu och senare i livet kan fatta viktiga beslut om sin framtid
Vägledningscentrums Drop-In

Välkommen till Drop in!

Vägledningscentrums Drop in är till för dig som:

  • är elev i Göteborgs Stads skolor
  • är elev i en fristående skola som köper vägledningstjänster från Vägledningscentrum
  • är under 20 år, bor i Göteborg men inte går i någon skola
  • saknar gymnasieutbildning och är mellan 16-19 år

Här kan du:

  • prata med en studie- och yrkesvägledare om dina val och din framtid
  • själv söka information om utbildningar och arbeten
  • ta reda på mer om utlandsstudier
  • göra ett intressetest
  • gå på tematräffar

Det finns också möjlighet att göra klassbesök hos oss. Välkommen!

Drop in på Skånegatan

Vi finns på Skånegatan 20, i gatuplanet (bredvid Burgårdens konferenscenter)

Öppettider:
Tisdag-torsdag 13-18
Fredag 12-15

Drop in på Lindholmen

Besöksadress: Lärdomsgatan 5, vi delar entré med Esters Mosessons Gymnasium

Öppettider:
Tisdag-torsdag 09-16
Fredag 09-12

Du kan också kontakta oss genom att e-posta till info.vagledning@educ.goteborg.se

Vägledare på skolorna

Vi träffar elever från sexan och vidare genom skoltiden ända fram till studenten. Från årskurs 8 får eleven mer regelbunden kontakt med vägledarna. Vi ger information i olika former och vägledning, både enskilt och i grupp.

Vi vill också samarbeta med skolans personal och ledning för att gemensamt förbereda eleverna inför deras framtida studie- och yrkesval och för att särskilt nå de elever som har mest behov av vägledningsinsatser.

Uppföljningsansvar

Har ditt barn hoppat av skolan och behöver hjälp? Vi erbjuder ungdomar under 20 år som inte går i skolan samtal om studier och framtidsplanering på Vägledningscentrums Drop in.

Information angående nyanlända elever
Skolinspektionen - Vilka möjligheter finns för en fristående skola att ta emot fler elever?

När Skolinspektionen godkänt en fristående skolenhet finns inte någon egentlig begräsning av antalet elever som kan gå i skolenheten, såvida skolförfattningarnas bestämmelser i övrigt följs. De fristående skolorna har alltså möjlighet att utifrån sina förutsättningar med lärarantal, organisation med klasser, utrymme och möjligheter till lokaler i eller nära skolenheten, ta in fler elever än de för närvarande har.

En fristående skola ska vara öppen för alla som har rätt till utbildning i grundskolan. Om det vid en skolenhet inte finns plats för alla sökanden ska ett urval som huvudregel göras på de grunder som Skolinspektionen godkänner. Som en följd av öppenhetsprincipen får endast sådana urvalsgrunder som inte sätter öppenheten ur spel tillämpas, exempelvis anmälningsdatum, geografisk närhet och syskonförtur. Mot bakgrund av öppenhetsprincipen kan det förhållande att en elev är nyanländ inte anses vara en urvalsgrund.

Utdrag från Friskolornas Riksförbunds nyhetsbrev 7 oktober 2015

Friskolornas riksförbund föreslår att undantag från kösystemet ska inrättas för elever som nyligen kommit till Sverige. På så sätt kan fler fristående förskolor och skolor ta emot fler nyanlända elever. Det skriver Mikaela Valtersson, ordförande och Ulla Hamilton, vd för Friskolornas riksförbund, på Aftonbladet Debatt.

Miljontals människor är på flykt och många är barn. Sverige står upp och tar emot ett stort antal flyktingar. Barnen som kommer hit är i behov av att komma i utbildning och snabbt få en plats på en förskola eller skola.

I den senaste tidens debatt har det riktats kritik mot att friskolor inte tar emot nyanlända flyktingar i samma utsträckning som kommunala skolor. Det beror på hur dagens utformning ser ut av de urvalskriterier som finns där undantag inte får göras. För friskolor gäller ett så kallat öppenhetskrav, alltså att skolorna ska ta emot alla barn och elever som önskar gå i verksamheten i mån av plats. När det finns fler sökande än antal platser, ska skolan ha urvalskriterier som godkänns av Skolinspektionen.

Sverige behöver bli duktigare på att ta hand om de unga som kommer hit mitt i skolåren. I förra veckan kom Skolverket med sin årliga betygsstatistik för läsåret 2014/15. I ett pressmeddelande konstaterar myndigheten att ”Bland de elever som invandrat och börjat i svensk skola i årskurs 1-5 har andelen som blir behöriga ökat från 69 procent till 72 procent sedan 2013. För de elever som börjat i svensk skola i årskurs 6-9 går utvecklingen i motsatt riktning – från en redan mycket låg behörighet på 28 procent till 26 procent i år.”

Kunskapsskolans arbete samt förberedelser för att ta emot nyanlända elever – Information från HK 2015-12-11
  • Stort tryck väntas läsåret 2016/17 på skolorna i Sverige
  • Några av våra skolor har erfarenhet av nyanlända/elever med invandrarbakgrund
  • KS Örebro och KG Malmö först ut att ta emot grupp av nyanlända
  • Pedagogikavdelningen har tagit fram ett första PM kring nyanlända-arbete och samlar intern arbetsgrupp i januari
  • Rektorskonferens 16-17 mars i Stockholm fokuserar på nyanlända
  • Fördjupade föreberedelser under hela vt16

Foton nedan från alla elevernas konstruktiva skapelser sista veckan!

Önskar er alla en God Jul och Gott nytt År!

Maria Hammar – rektor

Rektorsbrev november

Nu är vi redan inne i november och lite mer än två månader har gått av terminen. Innan höstlovet hade vi Freaky Friday som innebar att de elever (och lärare) som ville kom utklädda till skolan. Freaky Friday anordnades av skolans fantastiska elevråd!

Veckan innan lovet var också intensiv eftersom många av eleverna hade redovisningar i sina steg och kurser.

Betygsprognoser/loggbok

Inför höstlovet gjorde vi en extra uppföljning av hur eleverna ligger till i förhållande till sina mål. Ni som vårdnadshavare kan/ska gå in i EDS för att följa era barns progression. Det är viktigt att ni också tittar i deras loggböcker för att se vilka mål de har för veckan samt om de följer sin planering. Där det föreligger en risk att eleven inte når sina slutmål kommer ni föräldrar att få hem betygsvarningar (via mail/post från och med onsdag v. 45). Har du som vårdnadshavare någon fundering kring betygsvarningen/betygsvarningarna kontaktar du ditt barns ämneslärare.

Nationella Prov (NP) för åk 6 och 9

De muntliga nationella proven kommer för första gången att genomföras under höstterminen. Dessa startar v. 46 och kan pågå fram till v. 50. Det kommer bli en del schemabrytande aktiviteter för att vi ska kunna genomföra proven. Information om de schemabrytande aktiviteterna får eleverna och ni vårdnadshavare via elevens PH.

Tips från SYV (Studie-och yrkesvägledaren)

Det är viktigt att skolans elever får så mycket information gällande sitt gymnasieval som möjligt. En del i den här informationen är att eleven får chans att besöka de olika gymnasieskolorna. Titta i broschyren Öppet Hus för gymnasieskolan och boka/planera in besök.

Självklart kan eleverna (framförallt i åk 9) boka individuellt möte med Skolans studie-och yrkesvägledare Caroline. Hon är här under torsdagarna.

Ledighet och frånvaro

I den nya skollagen har tonen skärpts angående ledigheter. En elev i grundskolan får beviljas kortare ledighet för enskilda angelägenheter. Om det finns synnerliga skäl får längre ledighet beviljas. Rektorn beslutar om ledigheten.

Elevens PH har rätt att bevilja eleven ledigt under 2 dagar/läsår. Ledighetsansökan lämnas till PH. All ledighet därutöver beviljas av rektor.

Under vårterminen kommer skolan vara mycket restriktiv med ledigheter, speciellt vad gäller åk 6 och 9, på grund av de nationella proven. Inga ledigheter beviljas vid/under de nationella provens genomförande. (Se elevens kalendarium som ligger på skolans hemsida ang. provdatum för vårterminens nationella prov).

Skolmaten

Eleverna ska svara på en enkät från vår cateringfirma (Skolcater). Viktigt att alla elever svarar på enkäten, det är först då som eventuella förändringar kan ske. Eleverna kommer att under skoltid, tillsammans med sin basgrupp, få möjlighet att svara på enkäten.

Varje Basgrupp får veckobrev av sin PH

Varje basgrupp (ibland varje årskurs) får veckobrev på fredagarna från sin/a PH. Det är viktigt att ni som vårdnadshavare läser dessa brev så att ni är uppdaterade om vad som händer på skolan och kring våra elever.

Övrigt

  • Måndagen d. 9/11 är det studiedag och skolan är stängd.
  • Föräldraråd onsdag. v. 47, d. 18/11 kl. 18 – 19.30. Välkomna!

Med vänlig hälsning

Maria Hammar

Rektor

Kunskapsskolan – Krokslätt

E-post: maria.hammar@adm.kunskapsskolan.se

Direkt tel: 08-510 083 02

Mobil: 0767-79 76 97

Vanliga frågor

När kan jag söka till Kunskapsskolan?

Många föräldrar ringer och frågar oss om när man kan söka och om det bara är vid läsårsstart man kan byta skola. Regelverket ser ut så här: en elev kan i princip byta skola när som helst. Till Kunskapsskolan kan man söka när som helst, dygnet runt. Du ställer dig i kö genom att göra en ansökan på aktuell skolas sida.

Läs mer om vår pedagogiska modell här!

Mer information

Kunskapsskolan i Sverige driver grundskolor, gymnasier och vuxenutbildning under namnen Kunskapsskolan, Kunskapsgymnasiet och SkillEd.

De första skolorna startades år 2000. Idag går drygt 13 000 elever i de 29 grundskolorna och 7 gymnasieskolorna. Företags- och vuxenutbildningen startades 2016.

Kunskapsskolan ägs av grundaren Peje Emilsson med familj.