Rektorn har ordet februari - Kunskapsskolan Täby

Rektor Niklas Åkerblom berättar om händelser på skolan.

Rektorsbrev februari 2024

Romme
Den 4 mars har vi vinteridrottsdag och en av aktiviteterna man kan välja i årskurs 7-9 är en dagsresa till Romme för att åka skidor eller snowboard. Mer information om anordnandet av denna resa hittar ni här. Mer detaljerad information om alla aktiviteter som eleverna kan välja mellan under idrottsdagen får ni som vanligt av ert barns handledare.

Förtäring
Vi vill förtydliga reglerna kring förtäring på skolan. Vill man ha med sig frukt, smörgås eller liknande är det okej och mellanmålet ska då förtäras i skolans matsal eller utomhus. Däremot är det inte tillåtet att ha med sig sötsaker, läsk, juicer, energidrycker eller mat som innehåller nötter. Vi ber om er hjälp med detta då vi på senare tid sett en liten ökning av medtagandet av nämnda saker.

Parfym
På förekommen anledning behöver jag återigen påminna om att eleverna inte ska ha parfym på sig i skolan. Trots att eleverna är medvetna om detta är det flertalet som fortsätter att använda parfym vilket har orsakat allergiska reaktioner hos både barn och vuxna. Det är alltså mycket viktigt att eleverna inte bär parfym i skolans lokaler.

Rastverksamhet
Skolans rastverksamhet är något vi aktivt arbetar för att utveckla. Vi har den stora glädjen att meddela att vi förbättrat den på ytterligare två punkter den senaste tiden. Det första är att vi har köpt in ett biljardbord som eleverna kan nyttja under sin lunchrast. Detta sker genom ett bokningssystem så att alla får möjlighet att prova.

Det andra är att skolan har köpt in saker till en skottramp för diverse idrotter, främst innebandy, hockey och fotboll. Då denna fungerar bäst när is och grus försvinner kommer vi att smygstarta igång det omgående men det är nog närmare april som fler kommer vilja prova. Man kan med fördel ta med egen klubba för detta.

Vänligen,
Niklas Åkerblom