“Här har jag utvecklat min handlingskraft”

Clara går i årskurs 9 på Kunskapsskolan Nyköping. På fritiden dansar hon och sitter med i Nyköpings kommuns ungdomsfullmäktige. Här är hennes upplevelse av Kunskapsskolan.

– När jag gick på mellanstadiet kände jag att jag inte fick den utmaning jag behövde. Jag började leta efter en ny skola där jag kunde utvecklas och tittade på skolornas olika meritvärde och arbetssätt. Kunskapsskolan var den skola jag fastnade för. Jag slutade ett år tidigare på min förra skola för att kunna börja i årskurs 6 på Kunskapsskolan Nyköping.

PH-samtal varje vecka
– Att planera sin studievecka i loggboken är fantastiskt bra. Under mitt PH-samtal får jag bra handledning i hur jag ska lägga upp mitt arbete. Under samtalet går man bland annat igenom vad man behöver fokusera på att uppnå under veckan eller kanske ta igen från föregående vecka. De elever som inte klarar av att planera får hjälp med det av sin handledare. En av de saker jag tycker om med Kunskapsskolan är att jag kan utvecklas utifrån mina förutsättningar.

“Här har jag lärt mig hur jag ska planera”
Jag har blivit bra på att planera och ta tag i saker och jag har blivit mer handlingskraftig under min tid på Kunskapsskolan. Här har jag lärt mig hur jag ska lägga upp skolarbetet och planera i tid. “Vad kan jag göra nu och vad ska jag göra senare för att hinna med det jag behöver”. Det är den typen av tänk jag har fått med mig från Kunskapsskolan. Det är även något jag har haft nytta av även utanför skolan när jag till exempel arbetat med ungdomsfullmäktige.