Hon har hälsat godmorgon på alla elever sedan 2011

För att elever ska känna sig trygga behöver de veta att de är sedda, det tycker Popi Lindqvist som arbetar som kurator på Kunskapsskolan Nyköping.

En av de första personerna som du möter när du kliver in på Kunskapsskolan Nyköping om morgonen är skolans kurator Popi Lindqvist. Varje morgon sedan cirka sex år tillbaka har hon hälsat godmorgon på alla elever. Popis kontor ligger precis i anslutning till kapprummet.

– Det är trevligt sätt att börja morgonen på och alla elever blir sedda det första som sker på morgonen. En vanlig dag fortsätter med att jag kanske möter någon elev som ska till samlingen innan jag läser av vilka som är sjuka.

Om Popi inte har elevbesök eller pappersarbete att ta tag i är hon ute i skolans lokaler.

– Då är jag runt och hjälper eleverna, ber dem tänka på sitt språk eller hur man är en bra kompis. Att få dem fokusera på rätt saker helt enkelt, skrattar hon och fortsätter:

– Det är självklart viktigt att vi vuxna föregår med gott exempel, säger Popi.

Popi har arbetat på skolan sedan 2003 och har som som mål att varje läsår lära sig alla elever vid namn.

– Jag vill kunna tilltala alla vid förnamn, det är viktigt för att få en relation och en kontakt. Något annat som är viktigt i min roll när jag är runt i skolan är att bekräfta de “tysta” och blyga eleverna, de som inte gör så mycket väsen av sig. Men även de som hör och syns lite mer såklart.

För att eleverna ska känna sig trygga tror hon det är viktigt att de känner sig sedda.

– Just nu testar vi också att ha ett rum dit elever i årskurs 6 till 9 kan dra sig undan på lunchrasten och rita eller läsa. Jag finns med under hela rasten. Det blir en lugn och tyst plats för de som vill ta det lugnt eller som vill vara för sig själva ett tag, säger Popi.