Lars Jonsson, rektor på Kunskapsskolan Västerås och Kunskapsskolan Enköping.

”Lärarna är skolans hjältar”

Han leder två grundskolor och berättar att jobbet sporrar honom varje dag.
– Utbildning är för livet och vi kan göra skillnad för många elever. Det är det som får mig att gå upp på morgonen, säger Lars Jonsson, som är rektor för Kunskapsskolan Enköping och Kunskapsskolan Västerås.

Bred erfarenhet är något som kännetecknar Lars Jonsson. Han har jobbat inom skolvärlden i 30 år. De första sju åren som syv och sedan 23 år tillbaka som skolledare – då både som rektor och regionchef med ansvar för flera skolor. På Kunskapsskolan har han varit i många år, men han har också arbetat i flera olika kommuner. I dag är han rektor för Kunskapsskolan Enköping och Kunskapsskolan Västerås.

– Det är ett både roligt och viktigt jobb, där man har möjlighet att vara med och påverka elevernas framtid. För mig har det dessutom varit spännande att få en inblick i både gymnasie- och grundskolevärlden. Det har gett mig erfarenheter som berikar åt båda hållen, säger Lars Jonsson.

Tackade ja till spännande erbjudande

Våren 2001 fick han erbjudande om att lämna den kommunala skolan för att starta Kunskapsskolan Enköping – ett erbjudande han tackade ja till.

– Att driva en sådan satsning, med ett seriöst företag i ryggen, nya välanpassade lokaler och möjligheten att rekrytera riktigt bra lärare, var lite av en skolledardröm för mig. Men det var ändå Kunskapsskolans arbetssätt, med en individanpassad undervisning och möjlighet för eleverna att jobba i sin egen takt, som gjorde att jag bestämde mig för att ta klivet, säger Lars Jonsson.

Och efter att varit på samma skola i många år är det också det han lyfter som det bästa med att jobba på just Kunskapsskolan.

– Genom att se varje elev och anpassa undervisningen utifrån deras förutsättningar har fler möjlighet att lyckas. Det är jag övertygad om.

Den personliga handledningen
En annan sak som Lars Jonsson tycker är väldigt positiv med Kunskapsskolan är de personliga handledningssamtalen, som finns på schemat varje vecka. Där coachas eleverna i det dagliga skolarbetet. Tillsammans med en lärare går de igenom hur de ligger till och gör upp strategier för hur de ska nå sina mål.

– Det här arbetssättet är bra för skolarbetet i stort, men skapar också viktiga nära relationer mellan lärare och elever, säger han.

Lars Jonsson berättar att Kunskapsskolan Enköping alltid har varit populär och det är något han känner stolthet inför.

– Sedan de första niorna gick ut år 2003 har våra elever haft höga betygsresultat. En kritiker kanske skulle säga att vi sätter för höga betyg, men där känner jag mig trygg. Vi är ytterst noggranna i våra bedömningar och jämföra hela tiden med de nationella proven. Vi får dessutom kontinuerliga rapporter och statistik från gymnasieskolorna som visar att de elever som gått hos oss kan mycket och klarar sig bra.

Varför tror du att dina elever lyckas?
– Bland annat tror jag det handlar om att de får lära sig att sätta upp mål i varje ämne och att vi kontinuerligt följer målen. Dessutom anpassar vi ju undervisningen för att våra elever ska få bra förutsättningar, säger Lars Jonsson.

Plugg är inte alltid kul
Han menar att det är viktigt att förstå att plugg inte alltid är kul, ibland är det bara något som måste göras.

– Det brukar jag prata med både elever och föräldrar om. Det kan till exempel handla om att nöta glosor eller att läsa böcker. Skolarbete måste få ta tid och då kan man inte alltid prioritera att hålla på med mobilen eller spela dataspel.

Vad kännetecknar en bra skola?
– Bra lärare, svårare än så är det inte. Det är de som är skolans hjältar. Lärarna är grunden för trygghet och lärande och är insatta i sina ämnen. De planerar utmanande och roliga lektioner och motiverar och leder eleverna framåt, säger Lars Jonsson.

I sin roll som rektor beskriver han sig själv som något av en tävlingsmänniska. Han vill hela tiden se förbättringar och jämför gärna resultaten i verksamheten med dem från tidigare år. Samtidigt menar han att det sällan är förutsättningarna som styr arbetet inom skolan.

– Jag skulle säga att det mer är hur vi tacklar utmaningarna. Genom åren har jag lärt mig att fokusera på uppdraget och vara långsiktig. Allt löser sig inte alltid på en gång. Ibland kanske man måste backa och göra om, men ofta blir det bra om man är uthållig och lyfter blicken. Det är min erfarenhet.

Han berättar att han ser fram emot att fortsätta utveckla Kunskapsskolans verksamhet.

– Vi tittar på att kunna flytta till nya lokaler och jag håller tummarna för att kunna presentera mer detaljer kring en sådan nyhet snart, säger Lars Jonsson.