Kreativt utbyte om kvinnlig identitet och förebilder

Elever från Kunskapsskolan Spånga och en skola i Essex i England möts under tre dagar för att diskutera och utforska hur man ser på kvinnliga förebilder. Vilka skillnader och vilka likheter som finns i de olika länderna.

Det är tisdag morgon och en grupp tjejer i 14-årsåldern sitter i Kunskapsskolan Spångas bildsal. De lyssnar koncentrerat när bildläraren Esbjörn Marteliusson visar hur man kan tillverka en figur med ståltråd som skelett och hur den kan uttrycka olika känslor genom kroppsspråk. Allt sker på engelska då fem av tjejerna är från en skola i Essex i England.

Att det endast är tjejer med i utbytet var inte tanken från början men när det uteslutande var tjejer från England som sökte till projektet ändrades fokus.

– Vi diskuterar hur kvinnor porträtteras i olika sammanhang, om och i så fall hur eleverna upplever skillnad mellan hur män och kvinnor framställs, vad som är identitet och kvinnliga förebilder. Vi tar också upp eventuella skillnader mellan länderna, Sverige och England, berättar Esbjörn Marteliusson, förstelärare som arbetar med undervisning i bild, media och grafisk formgivning på Kunskapsskolan Spånga.

Eleverna arbetar i par
Alla elever fick inför utbytet välja en förebild, ta med en bild på personen och motivera sitt val. Under tre dagar arbetar eleverna sedan i par om en elev från Sverige och en från England som också bor hos sin svenska värdkompis.

Emma som går på Kunskapsskolan Spånga visar sin bild. Den föreställer den brittiska forskare och professorn i biologi Dave Goulson.

– Han forskar främst om ekologi och bevarandebiologi för olika humlearter. Att ha förebilder är viktigt, att ha en person som man ser upp till. För mig är det viktigt att vara trevlig. En fin egenskap är att vara snäll, att man bry sig om varandra och naturen. Jag tycker om dem som värnar om andra och vår omvärld. Könet spelar inte så stor roll, det är egenskaperna som är viktigast, säger hon.

Ella, som också går på Kunskapsskolan Spånga, sökte till projektet då hon i framtiden vill bli arkitekt och såg det som en bra möjlighet att utveckla sin kreativitet.

– En kvinnlig förebild är känslomässigt stark och står upp för sina egna åsikter, säger Ella.

Tillverkar gipsfigurer föreställande sin förebild
Utifrån porträttet på sin förebild skissar eleverna en tolkning för att sedan bygga en figur av ståltråd, papper och slutligen gips. Förutom diskussioner kring kvinnlig identitet, tillhörighet och förebilder har de även besökt Nationalmuseum.

– Där arbetar vi vidare med bland annat hur kvinnor har framställts i konsten genom historien under århundraden, berättar Esbjörn.

Under hösten 2019 ska eleverna mötas igen i Essex och i London för att arbeta vidare kring samma teman men troligen med andra uttrycksformer.