Skolprat: Att organisera för skolframgång

Nu finns ett nytt avsnitt av podden Skolprat ute. Denna gång resonerar Karin Rådberg och Petter Enlund utifrån boken ”Att organisera för skolframgång” och hur organisationen på en skola påverkar elevernas resultat.

I de tidigare avsnitten av podden har Karin Rådberg och Petter Enlund fördjupat sig i teman som motivation, ledarskap, relation och coaching. De har både intervjuat forskare, lärare samt refererat till relevant litteratur.

I det här avsnittet utgår de istället från boken “Att organisera för skolframgång”. Den handlar om sambandet mellan hur organisationen av skolor påverkar elevers kunskapsresultat, alltså hur verksamheten på en skola kan organiseras för att skapa goda förutsättningar för elevernas lärande.

Boken används för att resonera och fundera vidare kring det här. Förhoppningsvis kan de resultat från studien som Karin och Petter väljer att lyfta i det här samtalet, inspirera och ge underlag till fortsatt utveckling och samtal på din skola och i dina sammanhang.

Här finns podden Skolprat:

Tveka inte att höra av dig till oss med era funderingar och synpunkter: skolprat@kunskapsskolan.se