”Mitt mål är att vistas ute i skollokalerna två timmar om dagen”
När Niklas Åkerblom erbjöds jobbet som rektor sa hans dotter att det alltså var till hans kontor eleverna skulle gå när de hade gjort fel.
- Så vill jag inte vara. Självklart tar jag tag i problem när de uppstår, men jag vill samtidigt ha en nära kontakt med eleverna och har som mål att vistas ute i skollokalerna minst två timmar om dagen, säger han.
Niklas Åkerblom har hållit på med idrott i hela sitt liv. Först som idrottsman och sedan som ledare och sportchef i den lokala hockeyklubben på västkusten. Det var också inom idrott han vill jobba med efter studenten. Så han bestämde sig för att plugga till idrotts- och svensklärare.
- När jag började jobba försvann alla andra drömmar. Jag är duktig med ungdomar och kände att jag hade hamnat rätt, säger Niklas Åkerblom.
Drömde inte om att bli rektor
Att bli rektor var å andra sidan inget han någonsin drömt om.
- Jag har alltid gillat att vara lärare och pedagogisk ledare på olika enheter, en typisk förstelärare helt enkelt, säger Niklas Åkerblom.
Men så fick han frågan om att bli tillförordnad rektor på Kunskapsskolan i Täby, där han redan jobbade. Niklas bestämde sig för att testa och blev kvar. Idag är han glad för det. Men det tog ett tag innan han hittade sin plats i den nya rollen.
- Jag var rädd för att bli en kontorsråtta och förlora kontakten med eleverna, men så blev det inte. Nu tycker jag att jag har ett fantastiskt roligt jobb, där ingen dag är den andra lik, säger han.
”Göra skillnad för många”
Niklas Åkerblom tycker att det svåraste med att vara rektor är att vinsten han får för det jobb han lägger ner ibland ligger långt fram.
- I min roll kan jag göra skillnad för så många, men vissa elever kan ha slutat skolan innan vi ser vilken påverkan vi har haft. Därför måste man tänka längre fram, det är viktigt, säger han.
Hur är en riktigt bra skola?
- Det är så lätt att låta klyschig här, men jag skulle säga att det ska finnas en genuin känsla av att alla har en plats. Och det är vi som skapar den platsen åt våra elever. Sedan måste det finnas en tydlig struktur så att alla vet vad som gäller, både elever och personal.
Hur är det att jobba på Kunskapsskolan?
- Det bästa tycker jag är pedagogiken med en personligt utformad utbildning, som anpassas efter eleverna. På det sättet kan alla utmanas, både de som har det svårt och lätt och de som befinner sig i mittenspannet. Jag hade en förälder som ringde mig nyligen efter ett informationsmöte och frågade om allt jag sa verkligen stämde, det lät för bra för att vara sant. Sedan ringde det tre föräldrar till elever som redan går här och jag frågade vad de tyckte. De bekräftade min bild och det kändes väldigt bra. Vi jobbar inte bara på ett visionärt plan här, vår pedagogiska modell finns med i verksamheten varje dag, säger han.
”Skolan ska vara en plats för alla”
Och hur skulle du beskriva den pedagogiska modellen?
- Det handlar om att anpassa undervisningen så att skolan blir en plats för alla, där alla kan utmanas och utvecklas. Vi lär eleverna strategier för lärande och de blir ansvarstagande och utvecklar sin person. Sedan har vi olika typer av lektionspass för olika typer av lärande och personliga handledningssamtal, där varje elev sitter ner med sin lärare en kvart i veckan och följer upp skolarbetet och sin personliga utveckling. Det är väldigt positivt, säger han.
Niklas menar att de personliga handledningssamtalen inte bara är bra för att eleverna ska lyckas i skolan. Den här tiden är även relationsbyggande och skapar en fin kontakt mellan lärare och elever.
Kan du berätta om ett härligt elevminne?
- Det finns så otroligt många, men jag hade en tjej som började här när jag var lärare, som hade svårt att prata. Jag var personlig handledare för henne och tillsammans försökte vi hitta olika vägar att kommunicera på under våra samtal. Det började med att hon skrev små notiser på lappar och hade med sig kompisar som hon viskade till. När hon slutade nian höll hon föredrag för hela skolan och gick ut med superfina betyg. Det var så himla häftigt att se hennes utveckling. Då kände jag att jag hade nått fram, säger Niklas Åkerblom.
Läs mer om Kunskapsskolan Täby här.