Hanna Rondahl, specialpedagog på Kunskapsskolan Fruängen, brinner för att skolan ska vara en plats för alla.

”Det kräver både mod och tålamod”

Hon drivs av att lösa problem och tycker att skolutveckling är det roligaste som finns.
– Det är ett intensivt arbete som kräver både mod och tålamod, men när det ger resultat är det otroligt givande och meningsfullt, säger Hanna Rondahl, specialpedagog på Kunskapsskolan Fruängen.

Hennes hjärta klappar extra mycket för elever som är i behov av särskilt stöd. Därför bestämde sig Hanna Rondahl tidigt för att bli specialpedagog.

Beslutet var enkelt. Det är ett viktigt arbete och jag kände att det var det jag ville göra, säger hon.

Hanna Rondahl brinner för inkludering och att skolan ska vara en plats för alla.

Samtidigt har elever olika förutsättningar och att få ihop det här bitarna är inte alltid en enkel ekvation. Det är lätt att undervisningen riktas till den breda massan och de som hamnar utanför blir “någon annans” ansvar. Men samtidigt kan små saker göra stor skillnad för de här eleverna och då är det härligt att kunna bistå med rätt verktyg, säger hon.

Hur menar du då?
Ja, den bästa lösningen är inte alltid att lämna sin klass och få undervisning av någon annan än sin ämneslärare. Vanligtvis behöver man inte heller göra omfattande revideringar av uppgifter eller läromedel för att elever med särskilda behov ska få den hjälp de behöver för att klara skolan. Det kan räcka med små justeringar och stöd till läraren för att det ska funka, säger Hanna Rondahl.

Få elever att komma tillbaka
Hon är väldigt engagerad i frågan om hemmasittare och som specialpedagog arbetar hon aktivt med att få de här eleverna att komma tillbaka till skolan.

Ibland är det faktiskt bara något “litet” som kan vara den stjälpande orsaken till att någon i slutändan blir hemmasittare. Det blir liksom droppen som får bägaren att rinna över. Då blir man så rörd när man ser dem kämpa sig tillbaka - trots sina utmaningar, säger Hanna Rondahl.

Det bästa med att jobba inom Kunskapsskolan tycker hon är att det finns bra nätverk, stora möjligheter till samarbeten och en duktig pedagogikavdelning, som gör att hon aldrig känner sig ensam eller utelämnad i sin yrkesroll.

En annan stor fördel är att det hos oss är explicit uttalat att alla lärare har mycket elevtid. På det sättet står eleverna verkligen i fokus och det ger en bra grund för en relationell pedagogik, något som är otroligt viktigt för att kunna möta de olika individer som går hos oss, säger Hanna Rondahl.

Blir ett naturligt skyddsnät
Hon lyfter också de personliga handledningssamtalen som finns på schemat varje vecka och menar att de gör att pedagogerna kommer närmare eleverna.

Om alla elever i Sveriges skolor hade åtminstone en vuxen som de hade förtroende för i skolan så tror jag att den psykiska ohälsan skulle vara mindre. Kunskapsskolans PH-samtal blir ett naturligt skyddsnät tillika en relationsbyggare. Dessutom ger PH-samtalen goda förutsättningar för att se behov och i samråd med eleverna hitta de extra anpassningar som kan behövas, säger Hanna Rondahl.

Och till sist, kan du berätta om någon fint elevminne?
Jag har så många, men för länge sedan hade jag en elev med dubbla diagnoser och stora psykosociala problem. Han var superbegåvad, men det blev liksom ingenting gjort i skolan. Nu frilansar han inom nöjesbranschen och det går jättebra för honom. Vi ses fortfarande någon gång då och då och lunchar. Det är så roligt att den här lilla ungen, som många tyckte var jobbig, nu är en supertrevlig, kompetent vuxen man och en förebild för många elever med olika svårigheter och diagnoser, säger Hanna Rondahl.

Här kan du läsa mer om hur vi arbetar på Kunskapsskolan.