Mer än ett jobb?

Liselott Blennö är förstelärare, arbetslagsledare, basgruppshandledare på Kunskapsskolan Norrköping. Hon bloggar bland annat om arbetsro och relationer

När jag kom tillbaka från semestern och träffade mina kollegor så slog det mig. Är det bara ett jobb jag är på? Några dagar senare var det kick off-dags med flera kollegor från andra Kunskapsskolor i andra städer. Då fick jag svar på frågan; Nej, det är inte bara ett jobb. Kunskapsskolan är min arbetsplats där jag utför ett jobb, men det är så mycket mer. Det finns gemenskap mellan oss som arbetar här, det finns så mycket kunskap att lära av varandra, det finns så många varma och starka relationer mellan oss kollegor på Kunskapsskolan.

Kanske är det just det som gör att vi har en förmåga att skapa starka relationer till våra elever? Det tror jag till viss del, men det som gör att jag och säkert många fler har möjlighet att skapa tajta relationer med våra elever är ph-samtalet. Ett samtal då jag får uppmärksamma och prata med en elev i hela 15 minuter. 15 minuter fullt fokus på en elev! Detta är något jag får uppleva varje dag på min arbetsplats.

Jag som lärare på Kunskapsskolan har med andra ord en enorm möjlighet att skapa bra och väl fungerande relationer till eleverna i och med ph-samtalet. Tack vare det så får eleverna ett stark tilltro till oss på skolan och detta tycker jag genomsyrar hela skoldagen. Genom starka band och vanan att skapa relationer känns tillvaron på min skola trygg, öppen och välkomnande. Jag har ingen forskning som stärker det jag säger, men ibland tänker jag att det kan vara bra att bara se och känna i empirin.

Det är bland annat arbetet med relationer som gör att min arbetsplats känns så mycket mer än bara ett jobb. Jag tror även att alla dessa relationer vi har och skapar leder till att fler samarbetar och lyckas längre än vad de ibland tror är möjligt.

Nu ska jag iväg och skapa fler relationer!

Liselott Blennö
Förstelärare, arbetslagsledare, basgruppshandledare på Kunskapsskolan Norrköping.
Bloggar bland annat om: Arbetsro, relationer och andra tankar om min roll som handledare på Kunskapsskolan.
Hör av er: liselott.blenno@kunskapsskolan.se