SKOLPRAT: Om praktiknära forskning och läraryrkets kärna

I nya avsnittet av Skolprat möter Karin Rådberg och Petter Enlund doktoranden och läraren Sebastian Björnhammer. Tillsammans diskuterar de undervisningsutvecklande praktiknära forskning och vad didaktik är. Men också kärnan av läraryrket; undervisning!

I det här avsnittet träffar Karin Rådberg och Petter Enlund Sebastian Andersson. Han är doktorand vid ämnesdidaktiska forskarskolan vid Stockholms universitet, en av koordinatorerna på samverkansplattformen Stockholm Teaching and Learning Studies samt lärare på Kunskapsskolan Norrköping. Sebastian är i år dessutom general för årets “Lärarnas forskningskonferens” som alltid går av stapeln tisdag vecka 44.

I det här avsnittet diskuterar de bland annat hur det är att som lärare bedriva doktorandstudier och samtidigt ägna sig åt undervisning. Avsnittet tar upp undervisningsutvecklande praktiknära forskning, vad didaktik är och ja, det berör även kärnan av läraryrket; undervisning!

Länk till artikel om avhandlingen som nämns i avsnittet: https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/forskning/elevers-kunskapssyn-paverkar-deras-prestationer

Trevlig lyssning!

Skolprat finns på Spotify och Podcaster!

Mer från podden Skolprat:

Till Skolprat
Lyssna på Spotify
Lyssna på Podcast

Tveka inte att höra av dig till oss med era funderingar och synpunkter: skolprat@kunskapsskolan.se