Maria Andrée.

Skolprat: Maria Andrée om praktiknära forskning

I detta avsnitt diskuterar Karin Rådberg och Petter Enlund med docent Maria Andrée om och varför den undervisningsutvecklande praktiknära forskningen behövs.

Maria Andrée är docent i naturvetenskapsämnenas didaktik vid Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik. Hon är en av två vetenskapliga ledare för samverkansplattformen STLS - Stockholm Teaching and Learning Studies.

I detta Skolprat diskuterar vi bland annat varför den undervisningsutvecklande praktiknära forskningen behövs, och hur man kan se på den i relation till annan typ av forskning kring undervisning. Vilka möjligheter och utmaningar ser Maria framöver? Vad händer när vi går bakom de grova effektmåtten och tittar på mer detaljerad kunskap kring vad det är som händer i samspelet i klassrummet? Välkommen att lyssna!

Marias tre tips för lärare att ta del av forskning:

Skriften FORSKUL

Skolforskningsinstitutets forskningsöversikter

Tidsskriften Utbildning och demokrati

Andra publikationer som nämns i avsnittet hittar du här.

Länk till: studien kring stödmaterialet i NO