Skolprat: Behöver vi uppleva naturen för att förstå den?

Är det någon skillnad på att lära sig biologi ute i naturen och i klassrummet? Varför behövs fältstudier? Det och mycket annat diskuteras i detta avsnitt av Skolprat.

I det här avsnittet av Skolprat träffar Karin Rådberg och Petter Enlund Emma Rova som är lektor i biologi och grundskollärare i NO-ämnena. Hon undervisar inte bara i årskurs 6-9 i NO utan har en del av tjänsten vigd åt lektorsuppdrag i syfte att utveckla NO-undervisningen på vetenskaplig grund. Emma Rova har lett och ingått i ett forskningsprojekt tillsammans med två andra lärare inom Kunskapsskolan, Charlotte Lennartsdotter och Per Rohlin. Forskningsprojektet har drivits inom ramen för STLS, "Stockholm teaching and learning studies" och resultatet presenterades på Lärarnas forskningskonferens hösten 2019.

I podden diskuterar Emma, Karin och Petter lärande och undervisning, bland annat berör de vikten av att eleverna under biologilektionerna får utföra fältstudier och uppleva naturen. Det är det som Emmas, Charlottes och Pers studie Att lära om naturen, av naturen, i naturen har fokuserat på. I podden tar de också upp den undervisningsutvecklande praktiknära forskningens olika aspekter.

Litteratur som hänvisas till i avsnittet är Ola Magntorns Reading Nature som ni hittar här: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:23647/FULLTEXT01.pdf

Trevlig lyssning!

Skolprat finns på Spotify och Podcaster!

Mer från podden Skolprat:

Till Skolprat
Lyssna på Spotify
Lyssna på Podcast

Tveka inte att höra av dig till oss med era funderingar och synpunkter: skolprat@kunskapsskolan.se

Per WEmma Charlotte

Per Rohlin, Emma Rova och Charlotte Lennartsdotter.