Hon korades till Sveriges bästa språklärare av sina elever

Lärargalan i Stockholm bjöd för andra året i rad på extra glans åt Kunskapsskolan Tumba när spanskaläraren Maria Sanchez Correa korades till årets språklärare.
- Det är som en dröm, sa hon strax efter prisutdelningen

Det glittrade och glimmade på anrika Berns salonger då Sveriges bästa lärare skulle koras på året stora lärargala.

I fjol fick Albulena Mustafa, förstelärare på Kunskapsskolan Tumba, priset årets eldsjäl och nu hade det blivit dags för ännu en galakväll.

Stämningen var på topp när politiker, opinionsbildare, skolfolk och andra profiler var på plats för att hylla en av våra viktigaste yrkeskårer, lärarna.

Kvällens pirriga huvudgäster hade blivit inbjuda till galan efter att ha nominerats av sina elever. Och när Mark Levengood intog scenen och prisutdelningen drog igång kunde man ta på förväntan i rummet.

På balkongen gömde sig elever från hela Sverige för att överraska sina favoritlärare på scenen - och där fanns även fyra elever från Kunskapsskolan Tumba.

Kvällens andra pristagare

Jackie Jankell delade ut priset ”årets språklärare”. Hon berättade om sin dyslexi och hur hon hade övervunnit sina svårigheter, bland annat med hjälp av sina fantastiska lärare.

Därefter hade det blivit dags att läsa upp elevernas motivering:

”Du är en av de roligaste och mest respekterade lärarna som vi har på vår skola. Du ser det bästa i varje människa och du tror på oss. Du fortsätter att kämpa och du lär oss att vara positiva, trots att vissa har svårigheter inom språk. Många av oss hade inte språk som vårt favoritämne, men du har tänt gnistan inom oss att vilja lära oss mer. Du är kunskapsrik, varierande och anpassar lektionerna utifrån varje elevs nivå och ger oss så bra råd, som hjälper oss senare i livet.”

- Och vinnare i årets språklärare är…. Maria Sanchez Correa!, avslutade Jacki Jankell.

Maria på lärargalan

Maria kramade om sina elever på scenen.

”Jag klarar inte av att prata”

En chockad Maria rörde sig längs med borden och upp mot scenen under ringade applåder.

Där uppe möttes hon av fyra elever, som överräckte blommor och kramade sin spanskalärare.

Maria tackade alla dem hon undervisat i Kunskapsskolan Tumba genom åren, men också sina kollegor. Som många andra berättade hon att hon hade tränat på ett tal om ifall att hon skulle vinna.

- Men jag är så känsligt att jag inte klarar att prata. Jag har tappat det totalt, sa hon och skrattade.

I sitt tack uppmärksammade Maria också ungdomar i Chile som kämpar för sina rättigheter.

”Jag vill hjälpa barnen att hitta rätt framtid”

Efter prisutdelningen var hon väldigt glad.

- Jag trodde inte att jag skulle vinna. Men det känns otroligt fint. Priset kommer ju från barnen. Och det bästa med att vara lärare är ju just det, kontakten med barnen. Jag har jobbat på Kunskapsskolan Tumba i nästan 20 år och det är så roligt när jag stöter på gamla elever och ser att de är lyckliga och glada. Det är det jag vill göra som lärare, vara med och hjälpa dem att hitta rätt framtid.

Vad betyder priset för dig?
- Jag går i pension om några år, så det är fantastiskt att mitt yrkesliv slutar med det här. Det betyder att jag har gjort ett bra jobb. Jag har lyckats och känner mig nöjd. Det är underbart, som en dröm.

Eleverna Jonna, Agnes, Lisa och Mathilda, från Kunskapsskolan Tumba, delade ut pris på Lärargalan.

”Jag är så stolt att hon är min lärare”

Mathilda går på Kunskapsskolan Tumba. Hon var en av de elever som var med och delade ut priset till Maria.

Hur var det att få göra detta?
- Det var nervöst i början, men sedan väldigt känslosamt. När Maria kom upp på scenen blev det mycket glädje och tårar. Jag känner mig så stolt att hon är min lärare.

Jonna var en av de andra eleverna var med under galan. Hon berättar att Maria gör spanskalektionerna till något extra.

- Hon är så bra! Hon skämtar och står vår klass väldigt nära. Hon är alltid glad och hjälper oss när vi behöver det. Hon frågar hur vi mår och bryr sig. Hon förstår oss och vad vi behöver för att lära oss. Vi lyssnar på henne, men hon lyssnar även på oss.

Även Agnes var uppe på scenen under prisutdelningen.

- När vi fick höra att vi kunde nominera någon var Maria den första jag tänkte på. Hon har jobbat i Tumba väldigt länge, vet precis hur allt ska vara och har strukturerade lektioner, som samtidigt är väldigt roliga.

Lisa var också med och delade ut priset och berättar att något av det bästa med Maria är att hon är så positiv.

- Maria är aldrig på dåligt humör. Jag kan tycka att språk är ganska svårt, men hon hjälper mig att göra spanskan rolig.

Sac Cartwright

Läraren Sac Cartwright hyllade sin kollega.

”Hon är en stor förebild”

Sac Cartwright är SO-lärare och lärare i svenska som andraspråk. Han har varit Marias kollega på Kunskapsskolan Tumba i tio år.

- Jag är verkligen glad för hennes skull. Hon är helt fantastisk, både som människa och lärare. Hon har det positiva inom sig. Hennes personlighet och hennes förmåga att lära ut speglar sig hos eleverna. Hon är en väldigt stor förebild för mig och är värd detta till 100 procent.

Till årets lärargala var flera av Kunskapsskolans och Kunskapsgymnasiet lärare nominerade.

Läs även om förra årets pristagare, Albulena Mustafa, som blev årets eldsjäl 2018.