Mariettes söner går på Kunskapsskolan Jönköping.

Föräldern Mariette: ”Skolan erbjuder den trygghet vi tycker är så viktig”

Deras vänner pratade gott om skolan. Det gjorde att Mariette och hennes familj blev nyfikna på konceptet och läste på.
I dag går båda hennes söner i Kunskapsskolan Jönköping.
- Att eleverna träffar en lärare varje vecka och har personliga handledningssamtal känns väldigt tryggt, säger hon.

Mariette är trebarnsmamma. Hennes båda söner är 14 år och har gått i Kunskapsskolan Jönköping sedan höstterminen i femman. Dottern gick ut nian i samma skola i våras.

Att familjen blev nyfiken på Kunskapsskolans koncept berodde på vänner som hade barn där.

- De pratade gott om skolan och hade varit med sedan starten. Vi läste på mer om hur det fungerar, gick på ett öppet hus och tittade på lokalerna. Något av det jag gillar mest med skolan är just de många glasväggarna. Det är öppet och luftigt och gör att det inte är så lätt att gå undan och hitta ställen att kränka eller mobba varandra på, säger Mariette.

”Skolan blev väldigt populär”

Hon berättar att familjens bild av Kunskapsskolan Jönköping var att den var liten och hade mindre klasser.

- Första året då vår dotter började så stämde det, men sedan blev skolan populär och det kom fler elever. Då upplevde vi ett tag att man fick "växtvärk" och att det blev väldigt trångt i klassrummen och matsalen. Men det innebar samtidigt inte större klasser och det var skönt. Nu har skolan fått större lokaler och en tillbyggnad så nu känns det inte trångt längre, säger Mariette.

En sak som hon tycker är positiv med Kunskapsskolan är att eleverna har personliga handledningssamtal inplanerade på schemat varje vecka. Då träffar de en lärare, sin personliga handledare, och går igenom hur de ligger till med skolarbetet och hur de ska göra för att nå sina mål.

- Det känns väldigt tryggt att de har så tät kontakt med sin lärare. Det gör att det blir lätt att få hjälp och det är också bra att det finns regelbundna tillfällen att att ta upp saker på. Det blir inte en lika stor grej när eleverna har en tid avsatt varje vecka för samtal.

”Skolan erbjuder den trygghet som är så viktig”

Vad var det som gjorde att ni valde Kunskapsskolan från början?
- Att man erbjuder den trygghet som vi tycker är så viktig för barn i skolan. Men även pedagogiken, där man jobbar individuellt och lär eleverna att ta eget ansvar, är bra. Det är positivt inför gymnasiet och jag tror att steget dit inte känns så stort för dem som har gått på Kunskapsskolan, säger Mariette.

Hon tycker också att det finns ett bra digitalt system som gör det lätt att som förälder följa barnens skolarbete.

- Men det bästa är ändå att våra barn känner sig trygga och vågar berätta om det händer något. De säger att lärarna snabbt tar tag i problem som kan uppstå. Men också att de har en fantastisk personlig handledare, säger Mariette.

Lär mer om Kunskapsskolans arbetssätt.