Daniel: ”När jag får jobba i min takt känner jag mig fri”

Han gillar att spela fotboll, uppskattar när han utmanas i skolan och tycker att matte är roligaste ämnet.
- När jag får jobba i min takt och inte måste vänta in andra känner jag mig fri, säger Daniel, som går i åttan på Kunskapsskolan Linköping.

När Daniel slutade årskurs tre blev han automatiskt flyttad till en annan skola. Och det var precis vad han ville. Det gjorde att han kunde fortsätta sin skolgång tillsammans med de kompisar han hade lärt känna redan i förskoleklass.

Men efter några månader i den nya skolan märkte han att den inte var helt rätt för honom. Han kände sig låst.

- Jag tycker om när jag får jobba i min takt för att komma längre i skolan. Här på Kunskapsskolan arbetar alla i sitt eget tempo, man behöver inte förhålla sig till sina klasskamrater och det passar mig, säger Daniel.

Han och familjen hade hört talas om om Kunskapsskolan, tyckte att konceptet lät bra och kollade upp mer om skolan. Innan höstlovet i fyran började Daniel.

- En sak jag gillar med Kunskapsskolan är att man lär sig att ta ansvar för sitt skolarbete. Man blir van vid det och det är även nyttiga kunskaper att ha i vanliga livet. Men jag tror dessutom att det är bra inför att man ska börja gymnasiet, säger han.

”Jag gillar utmaningar och problemlösning”

Daniel berättar att hans favoritämne är matte.

- Det är roligt. Jag gillar utmaningar och problemlösning, så matte har jag nog alltid tyckt om. Man får tänka och hitta på kreativa lösningar. Men ibland, när det blir för lätt, kan det vara lite småtråkigt, säger han.

När det gäller lärare är SO-läraren Mattias är Daniels favorit.

- Jag tycker att Mattias är jättebra och jag gillar hans genomgångar. Man lär sig mycket och han förklarar på ett bra sätt. Förra terminen jobbade vi till exempel med första världskriget och nu den här terminen med andra världskriget. Det är häftigt att lära sig hur det var då. Samtidigt inser man att det inte var så länge sedan. Det gör att man kan relatera mycket till vad som hände, säger han.

Varje vecka har eleverna på Kunskapsskolan har ett personligt handledningssamtal inplanerat på schemat. Där går de igenom sina mål och får hjälp att planera sitt skolarbete tillsammans med sin personliga handledare.

De kan prata om allt
Daniel berättar att han som 10-åring inte riktigt förstod meningen med ph-samtalen.

- I början tyckte jag att det var lite tråkigt. Men nu i högstadiet har jag verkligen insett vad de ger. Man reflekterar över veckan och vad man ska fokusera på. Det är så bra, säger Daniel.

Han berättar att han och hans personliga handledare kan prata om allt, både om skolarbetet och andra saker.

- Vad vi tar upp varierar från vecka till vecka, men att man har den här tiden gör att man känner sig tryggare. Det är skönt, tycker jag.

Vad tycker dina föräldrar om din skola?
- Att den är jättebra. Min syster började precis fyran här. Hon gjorde samma sak som jag, gick först på en annan skola med sina kompisar, men bytte hit. Jag tror det blir en trygghet för henne att jag också går här och det är skönt att ha någon att åka buss hem med, säger Daniel.

Här kan du läsa mer om Kunskapsskolans arbetssätt.