Hon gick från landslaget till Kunskapsskolan Enköping

Möjligheten att lära känna sina elever på riktigt och samarbetet med kollegorna tycker Bibbi Hedström är bland det bästa med sin arbetsplats. Här berättar hon om sin resa som vände från elitidrottare till lärare.

För att kunna satsa på sin idrott, pistolskytte, och sin plats i landslaget på allvar hade det blivit dags för en flytt till Uppsala för en ung Bibbi Hedström. Lärarutbildningen var de enda studier som lockade i universitetsstaden dit flyttlasset snart skulle gå. Sagt och gjort, där började hennes yrkesbana. Idrottskarriären fick till slut ge vika för resten av livet. Nu har Bibbi arbetat som lärare i 20 år och sedan sju år tillbaka på Kunskapsskolan Enköping. Idag är hon glad att det är just lärare som fick bli hennes yrkesval.

Självklart har jag också mina sämre dagar men på det stora hela vet jag att jag är på rätt plats, säger hon.

Det bästa med att vara lärare på Kunskapsskolan, tycker Bibbi, är att hon får möjligheten att lära känna sina elever på riktigt.

Att kunna hjälpa dem med sina studier och planering under ph-samtalet varje vecka och att stötta eleverna så att de kan nå sina mål och lite längre. Det är så häftigt att jobba med människor, de lär mig massor och jag lär förhoppningsvis dem lite också, säger hon.

Samarbetet mellan sina kollegorna på Kunskapsskolan Enköping är något annat hon lyfter som mycket positivt.
Här samarbetar vi verkligen och det är en enorm styrka, säger hon.

"Det alltid finns något som lockar och väcker elevernas engagemang"

Att få med sig eleverna på undervisningspassen och fånga deras nyfikenhet tycker hon egentligen är ganska lätt.

Jag har ju den stor förmånen att få jobba med NO-ämnen. Där finns det nästan alltid något nytt forskningsresultat att koppla undervisningen till eller så hittar man någon häftig uppfinning att berätta om. Det är så breda ämnen att det alltid finns något som lockar och väcker elevernas engagemang.

Bibbi är även arbetslagsledare, en roll där hennes fokus verkligen ligger på teamet.

Vi löser problem tillsammans i arbetslaget. För oss gäller sanningen att "alla elever är allas elever". Det är viktigt att hålla på det. För jag kommer ihåg från mina tidiga år som lärare hur jobbigt jag tyckte det var när jag var helt ensam om mina elever. Så är det verkligen inte på Kunskapsskolan.

"Jag tror på att ha roligt ihop"

Att arbetet i arbetslaget fungerar så bra tror hon beror på att alla i grunden litar på varandra.

Då vågar alla berätta och vara öppna om det man tycker är svårt, utan att det blir ett misslyckande. Fokus ligger istället på hur vi kan hjälpas åt för att stärka upp situationen. Men visst, ibland är det svårt. Jag tror på att ha roligt ihop och jag bjuder mer än gärna på mina misstag, jag har ju lyckats göra några under mina 20 år som lärare och idag kan man skatta åt det.

Vad tycker du är en viktig egenskap hos en lärare?
Att kunna läsa av och hantera möten med olika människor, att vara mänsklig. Det är en ständig lärdom och man blir aldrig fullärd.

Vad är ditt råd till lärare som funderar på att börja arbeta på Kunskapsskolan?
Det är alltid tufft att byta arbetsplats och det tar tid att ställa om. Man måste låta det få ta lite tid. Det tog ett helt läsår för mig innan jag var säker på att Kunskapsskolan var rätt för mig. Men det absolut viktigaste är att be om hjälp och råd. Vi är många som mer än gärna ställer upp.