“Det bästa är relationen med lärarna”

Ofelia går i årskurs 8 på Kunskapsskolan Krokslätt, tävlar i cheerleading på fritiden och tycker matematik är ett av de roligaste ämnena i skolan. Här berättar hon om hur hon tycker det är att gå på Kunskapsskolan.

Hur var det att börja på Kunskapsskolan?
Det är fjärde året som jag går här, jag har gått här sedan årskurs 5. Jag tycker att det bästa med skolan är att lärarna har väldigt bra relationer med eleverna. Det är inte formellt som det verkar vara på andra skolor, utan här har man har en speciell kontakt med lärarna. Har man problem, både med något i skolan eller kanske med relationer, så stöttar de en med olika strategier. Lärarna hjälper oss med hur man ska tänka för att allt ska bli lättare och bättre.

Bland de teoretiska ämnena är matematik hennes favorit.
Jag har haft ganska lätt för matematik och det har gjort att ämnet är roligt. I andra skolor jobbar alla med samma kapitel. Här behöver man inte hålla tillbaka om man har lätt för något ämne utan kan jobba vidare. Det tycker jag är bra.

Fritiden fyller Ofelia med sport, sång och att spela piano.
Jag går till exempel på dancehall, en jamaicansk dansstil, varje vecka.

Men framförallt är det cheerleadingen som upptar Ofelias lediga tid.
Vi tävlar med ett program som har olika inslag av gymnastik, dans och hopp. Det är väldigt fysiskt krävande och kul!

Vad drömmer du om att göra i framtiden?
Det är jättesvårt. Än så länge tänker jag att jag ska gå naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet för att hålla alla dörrar öppna.