Kerstin arbetar som kurator inom Kunskapsskolan.

Kuratorn: ”Vi finns här för eleverna”

Den snabba spridningen av coronaviruset tvingar just nu många barn att stanna hemma från skolan. Men alla elever har inte en trygg hemmiljö. Eller så kanske du inte mår bra i dig själv?
Då är det viktigt att veta vad du kan göra om du behöver prata med någon.
- Vi på elevhälsan finns här. Även om vi inte kan träffa alla elever just nu går det bra att mejla, ringa eller chatta med oss, säger Kerstin Vikström, som arbetar som kurator inom Kunskapsskolan.

Många barn lever i hem där de inte känner sig trygga. Vuxna i deras närhet kanske dricker alkohol, hotar och slå sina barn eller på andra sätt inte kan ta hand dem. Eller så mår man inte bra i sig själv. Skolan kan då vara en extra viktigt plats och det blir jobbigt när man inte kan gå dit och träffa kompisar, lärare eller andra vuxna.

Kerstin Vikström är kurator på Kunskapsskolan Tyresö. Hon berättar att de som ingår i skolornas elevhälsoteam arbetar nära varandra.

- Vi finns här för eleverna och jobbar på som vanligt. Det går alltid att ringa, chatta eller mejla oss, men vi kan även träffas via Google Meet. När vi har ett samtal är det viktigt att du som elev hittar en bra plats att prata på, där du känner dig trygg. Kanske kan du gå ut på en promenad och ta med dig en telefon till exempel?, säger Kerstin Vikström.

Fånga upp om någon inte mår bra

Hon berättar att Kunskapsskolans olika elevhälsoteam hör av sig till elever på respektive skola som kan tänkas behöva stöd och kollar av läget för att fånga upp om någon inte mår bra. Och som vanligt har elevhälsan nära kontakt med socialtjänsten.

- Sedan brukar jag även säga till eleverna att om de inte vill prata med mig eller skolsköterskan så kanske de har någon annan vuxen i sin närhet som de litar på. Det kan till exempel vara en lärare eller en kompis förälder, säger Kerstin Vikström.

Hon berättar att elevhälsan just nu även hör av sig till vårdnadshavare i familjer där eleverna inte mår bra för att stötta föräldrar som är oroliga för sina barn.

- Det är viktigt att vi talar om att ingen lämnas ensam nu, varken elever eller föräldrar, säger Kerstin Vikström.

Ett brev till eleverna

Hon berättar att hon innan jullovet och sommarlovet brukar skicka ut ett brev till alla elever på skolan. Och det är något hon även har gjort nu i samband med spridningen av corona.

- Jag brukar skriva en del saker som kan vara bra att tänka på när man är mycket hemma. Som till exempel att göra saker som man gillar och blir lugn av. Men jag skickar även alltid med en lista med bra telefonnummer till exempelvis socialtjänsten, Bris, Rädda barnen, Jourhavande kompis och Ungdomsmottagningen. Flera av de här numren är olika för olika kommuner, men är ofta enkla att hitta på nätet. Och på Kunskapsskolans hemsida finns ju även alla telefonnummer till oss på elevhälsan på respektive skolsida, säger hon.

Tacksam att du faktiskt gjorde något

Ibland kan det ju vara så att man ser att en kompis inte mår bra. Hur ska man göra då?
- Först och främst ska man försöka ta reda på varför kompisen inte mår bra. Vad har hänt och kan du hjälpa till? Om det är svårt för dig att själv göra något kan du alltid tipsa din kamrat om vem hen kan prata med. En vuxen person är bra här, till exempel vi på elevhälsan, och kanske kan du även följa med hit. Ibland kan det också vara så att kompisen säger att du absolut inte får berätta för någon. Men om hen till exempel har skurit sig eller om det har hänt något annat riktigt otrevligt, så kanske du måste bryta det där förtroendet för att din kamrat ska få hjälp. Det kan kännas jobbigt. Men efteråt när det har blivit bättre brukar kompisen vara glad och tacksam att du faktiskt gjorde något, säger Kerstin Vikström.

Förutom elevhälsan - hit kan du också vända dig

• Socialtjänsten
  • Ungdomsmottagningen