Sofia Jacobsson är lärare på Kunskapsskolan Linköping.

“Att se elever lyckas ger mig en glädjekick”

Hon menar att relationen till eleverna gör det enklare att ställa krav, lyfter det viktiga med en bra ledning på en skola och att faktiskt se varje elev. Möt Sofia Jacobsson som arbetar som lärare på Kunskapsskolan Linköping.

Sofia Jacobsson startar alltid skoldagen med att hälsa på alla elever när de går in i klassrummet för första samlingen.
– Då ser man om någon inte har haft en bra morgon och kan fånga upp den eleven under dagen, säger hon.

Sofi Jacobsson har undervisat sedan 2008 och är utbildad lärare för årskurs 1 till 7. Just nu lär hon ut ämnena so och matematik till sina elever.

På Kunskapsskolan började hon arbeta augusti 2019. Hon blev nyfiken på arbetssättet och de personliga handledningssamtalen, som eleverna har på schemat varje vecka .

– Ofta hinner man inte sitta ner med var och en av sina elever. Så Kunskapsskolans upplägg lät lockande. Nu när jag har arbetat här ett tag och jag kan bara säga att jag tycker det är toppenbra.

Det bästa med ph-samtalen är enligt Sofia att få enskild tid med varje elev och chansen att nå fram och utveckla den relationen.

– Det är väldigt bra för undervisningen. Ph-samtalen gör att jag och eleverna får en professionell relation, vilket leder till att eleverna förstår att jag vill deras bästa även om de kan tycka att jag är jobbig och ställer krav.

Fröet till att det blev just läraryrket som Sofia skulle ägna sig åt sattes tidigt.

– Jag tror det var när jag gick på lågstadiet som jag faktiskt kom på att det var lärare som jag skulle bli. Det var undervisningen som lockade, att få lära ut saker.

Det hon tycker är roligt med läraryrket är att det händer nya saker hela tiden och alla möten med olika typer av människor. Men det bästa hon vet är när hon ser elever som kämpat med något också lyckas med det.
- Det kan vara ett prov, någon uppgift eller att de överhuvudtaget får känna sig duktiga. Det ger mig en glädjekick.

En egenskap som hon tycker är viktig hos lärare är att man klarar av att möta människor med olika personligheter.

– Kan man hantera det så blir det inte så jobbigt. Jag tror det blir rörigt annars. Det är viktigt att man kan entusiasmera olika elever och få med sig dem i undervisningen. Det krävs såklart att man har struktur och tydlighet i sin undervisning också, säger hon och fortsätter:

– Jag som lärare måste visa att det jag lär ut är kul. Om inte jag tycker det är roligt, hur ska eleverna då kunna tycka att det är spännande? Allt sådant smittar av sig.

Under de år som Sofia arbetat som lärare, har hon märkt vad hon tycker är det viktigaste för att en skola ska fungera bra.

– En ledning som stöttar och pushar och har tydliga regler och ramar för hur alla jobbar tillsammans. Det tycker jag Kunskapsskolan Linköping har och det gör att jag känner mig säker i mitt arbete. Sedan är det viktigt att ha kollegor som man kan arbeta bra tillsammans med och att man har roligt ihop, säger Sofia Jacobsson.