Skolprat: Om personlig handledning och studiecoachning

Nu publicerar vi två avsnitt av Skolprat under temat personlig handledning och studiecoachning.

I ett av avsnitten pratar Petter och Karin om metoden personlig handledning och studiecoaching och vad metoden går ut på. De berättar varför Kunskapsskolan och Kunskapsgymnasiet jobbar med detta, vad som är viktigt att tänka på och hur viktig metoden har visat sig vara under distansundervisningstider.

De ger också tips på en samtalsmetod och på hur skolor skulle kunna använda sig av kontinuerliga och strukturerade samtal med sina elever. Ladda gärna ner samtalsmodellen längst ner i denna artikel.

I det andra avsnittet under temat personlig handledning och studiecoachning, träffar Petter och Karin elever och lärare på Kunskapsskolan och Kunskapsgymnasiet för att prata om deras erfarenheter kring personlig handledning och studiecoachning.

Vi får möta högstadieläraren Peter Bankel och hans elev Maruf från Kunskapsskolan Tumba, när de berättar hur den personliga handledningen hjälpte Maruf när han var hemma sjuk en period.

Vi kommer också få höra gymnasieläraren Mikaela Schmidt och hennes elev Lova från Kunskapsgymnasiet Globen. Lova och Mikaela berättar om hur de under distansundervisningstider har arbetat med studiecoaching.

Här kan du läsa mer om hur Kunskapsskolan arbetar med personlig handledning och här kan läsa om hur Kunskapsgymnasiet arbetar med studiecoachning.

Trevlig lyssning!

Skolprat finns på Spotify och Podcaster!

Mer från podden Skolprat:

Till Skolprat
Lyssna på Spotify
Lyssna på Podcast

Tveka inte att höra av dig till oss med era funderingar och synpunkter: skolprat@kunskapsskolan.se

Ladda ner 1.2.3-metoden som pdf genom att trycka på bilden nedan: