Svenskläraren Liselott Blennö arbetar på Kunskapsskolan Norrköping.

”Det får mig att känna mig proffsig i mitt yrke”

Under hejarop mottog hon Kunskapsskolans lärarpris Årets Bindekrans i början av terminen.
- Det kändes helt fantastisk! Redan när jag fick höra att priset skulle instiftat tänkte jag att “det vill jag ha”, säger svenskläraren Liselott Blennö, som arbetar på Kunskapsskolan Norrköping.

Det var i samband med Kunskapsskolan Norrköpings kick-off som Liselott Blennö inför kollegorna på skolan fick reda på att hon blivit årets Bindekrans-pristagare 2020. Spänningen var olidlig när grundskolechefen Christian Wetell äntrade scenen för att tillkännage vem som skulle komma upp och få mottaga blommor, diplom och framför allt den stora äran.

När Liselott Blennös namn ropades upp fylldes lokalen av jubel och Liselott själv höjde händerna i luften till en segergest.

- Det var en helt fantastisk känsla. Ett sådant här pris får mig att känna mig proffsig i mitt yrke. Jag blir glad och vill visa att jag är värd det, säger hon.

Liselott Blennö är svenska- och SO-lärare och har arbetat inom skolvärlden i 15 år. Först som lärarvikarie. 2008 var hon klart med sin utbildning och började då på Kunskapsskolan Norrköping.

- Att bli lärare var min dröm som barn. Men jag tog några omvägar inom restaurangbranschen och floristyrket innan jag hittade rätt. Idag är jag glad att jag valde den här banan. Det är roligt att se hur barn och ungdomar växer med kunskap och social mognad, att du få vara en del av deras uppväxt, säger Liselott.

Jobbet ger henne lust att arbeta vidare

Det bästa med jobbet tycker hon är att det ger henne lust att hela tiden arbeta vidare.

- Egentligen är det svårt att säga bara en sak. Det är också fint att se nöjda elever som uppnår de uppsatta målen och få känna att jag är en del av det, säger hon.

Det svåraste tycker Liselott är att möta alla individer på olika nivåer.

- Trots att jag upplever att jag är bra på det, är det en ständig utmaning.

I motiveringen till Årets Bindekrans står det bland annat att du är bra på att bygga relationer. Varför är det så viktigt?
- Genom relationer skapas tillit och trygghet och utan det blir det svårt att få in kunskap. Här kommer den personliga handledningen in som ett bra redskap. Det är också något av roligaste med att jobba på Kunskapsskolan. Att få samtala med och coacha eleverna bidrar till att skapa de där relationerna. Dessutom är det genom den personliga handledningen enklare att få eleverna att se och reflektera över sig själva och sina studier, säger Liselott.

Hur bygger du själv bra relationer i skolan?
- Min första utgångspunkt är vara äkta och intresserad av att skapa relationer. Sedan handlar det om att få till utrymme för kommunikation och lyssna på vad eleverna tänker. En stor fördel tycker jag även är att jag har kunskap om coachande förhållningssätt och samtalsmetodik.

Liselott efter prisceremonin.

”Gör att vi kan utvecklas till de bra lärare vi är”

I priset Årets Bindekrans ingår ju 50 000 kronor i kompetensutveckling. Nu har det gått några veckor sedan du mottog priset. Har du funderat på vad du vill göra med pengarna?
- Jag vet inte exakt än och måste ta reda på mer noga vilka kriterierna är, men funderar på att utbilda mig till certifierad coach eller något annat inom samtalsmetodik. Jag kan också tänka mig att besöka någon av våra skolor utomlands för att se hur det fungerar att vara personlig handledare där.

Årets Bindekrans är ett sätt för Kunskapsskolan att uppmärksamma lärare som utmärker sig särskilt i sin lärargärning. Det blir en push i karriären. Hur ser du på möjligheterna att göra karriär inom Kunskapsskolan?
- Det finns flera möjligheter att ta olika uppdrag som till exempel arbetslagsledare och ämneslagsledare eller att bli förstelärare. Det är bra. Det gör att vi kan utvecklas till de bra lärare vi är, tänker jag.

Fakta om årets Bindekrans

Årets Bindekrans instiftades i kunskapsskolepionjären Torbjörn Bindekrans anda.
Priset går till en gymnasielärare och en grundskollärare, som får 50 000 kronor var i kompetensutveckling.
Priset delades ut första gången år 2019.

Pristagare:
2019: Helena Åström, Kunskapsgymnasiet Malmö
2019: Jenny Ljung, Kunskapsskolan Uppsala Norra
2020: Stefan Abrahamsson, Kunskapsgymnasiet Västerås
2020: Liselott Blennö, Kunskapsskolan Norrköping

Liselotts motivering:
Den som har sett henne agera bland eleverna märker direkt vilket engagemang och vilken passion för yrket hon har. Liselott är mångsidig och synnerligen skicklig inom personlig handledning. Oavsett vem eleven är eller vilka förutsättningar elevgruppen har, så har Liselott en pedagogisk verktygslåda och ett driv som gör att hon i stort sett alltid lyckas få eleverna att nå längre än de själva trodde var möjligt.”