Skolprat med Anette Olin: Om lärares och rektorers professionella lärande

I den här avsnittet möter Karin Rådberg och Petter Enlund docenten Anette Olin. Hon är knuten till Göteborgs universitet och utforskar bland annat frågor som rör lärares och rektorers professionella lärande och utveckling i sitt yrke, särskilt i samarbete med andra i skolan.

Anette Olin

Anette Olin är också intresserad av det som kallas mellanledarskap. På det ämnet har hon till exempel skrivit om hur förstelärare och utvecklingsledare är kopplade till skolans skolutvecklingsuppdrag.

Anette Olin både använder sig av och utbildar i aktionsforskning samt undervisar på mastersprogram, lärarprogram och rektorsprogrammet. Dessutom är hon en av medlemmarna i Kunskapsskolans vetenskapliga råd. Ser mer i boken Didaktisk utvecklingsdialog.

Trevlig lyssning!

Skolprat finns på Spotify och Podcaster!

Mer från podden Skolprat:

Till Skolprat
Lyssna på Spotify
Lyssna på Podcast

Tveka inte att höra av dig till oss med era funderingar och synpunkter: skolprat@kunskapsskolan.se