Emma Leijnse Fotograf: Åsa Sjöström

Skolprat med Emma Leijnse om skillnaden i skolframgång mellan könen

I detta avsnitt besöker journalisten Emma Leijnse Skolprat för att bland annat diskutera skillnaden i skolframgång, intressen och val mellan flickor och pojkar och hur det påverkar samhället.

I detta avsnitt träffar Karin Rådberg och Petter Enlund Emma Leijnse som är journalist på Sydsvenska Dagbladet. Hon är en av Sveriges mest profilerade skolreportrar och har förutom en mängd artiklar även skrivit två böcker om skolan. I avsnittet pratar Karin, Petter och Emma om just Emmas erfarenheter och kunskap kring skillnaden i skolframgång, intressen och val mellan flickor och pojkar och hur det påverkar samhället. De diskuterar också Fredrik Zimmermans och Kunskapsskolans rapport Tio orsaker till varför pojkar presterar sämre i skolan – och vad vi kan göra åt det.

Emmas böcker: Godkänt? En reportagebok om den svenska skolan och Fördel kvinna – den tysta utbildningsrevolutionen. Fördel kvinna skildrar hur samhället påverkas av att kvinnornas utbildningsnivå passerat männens och för denna bok tilldelades Emma Publicistklubbens pris Guldpennan. Hon har sommarpratat i Sveriges radio P1 och är en flitigt anlitad föreläsare.

God lyssning!

Skolprat finns på Spotify och Podcaster!

Mer från podden Skolprat:

Till Skolprat
Lyssna på Spotify
Lyssna på Podcast

Tveka inte att höra av dig till oss med era funderingar och synpunkter: skolprat@kunskapsskolan.se