”Jag vill lära eleverna att bli bra människor”

Hon har jobbat inom skolans värld i över 40 år, vill skapa en bra framtid för eleverna och har korades till årets språklärare på lärargalan Stockholm. Möt Maria Correa Sanchez.
- När jag ser tillbaka på mitt yrkesliv känner jag mig lyckligt lottad. Om jag föddes på nytt skulle jag välja samma bana igen.

För vissa faller alla bitar i livet snabbt på plats och det är lätt att lägga sitt eget pussel. Så har det varit för Maria Correa Sanchez, som har arbetat som spansklärare på Kunskapsskolan Tumba i nästan 20 år. Att hon var ämnad för läraryrket visste hon tidigt.

– Jag har alltid haft enkelt att få kontakt med barn och ungdomar. Jag lyssnar på dem och då lyssnar de på mig, säger hon.

Maria Correa Sanchez föddes i Chile på 1950 -talet. Det var också där hon tog sin lärarexamen. 1986 kom hon till Sverige och efter några år på SFI började hon att jobba på förskola och fritids.

En dag fick hon tips om att en ny skola med annorlunda arbetssätt skulle starta. Hon blev intresserad, började läsa på och tänkte att detta nog skulle passa henne.

– Det var ett helt nytt system, där vi lärare skulle vara mer tillgängliga för eleverna, som inte bara behövde sitta tysta och lyssna i ett klassrum under varenda lektionstillfälle. Jag kände att den här arbetsformen kan lära eleverna något mer, säger Maria Correa Sanchez.

Hon blev kallad till intervju, fick jobbet och började sin anställning. Men allt var inte guld och gröna skogar från start.

– Vi hade några dagars utbildning för att lära oss grunderna i Kunskaps ­ skolans pedagogik. Men det var svårt att greppa hur de nya idéerna skulle fungera i praktiken. Många tyckte att det kändes osäkert i början och en del slutade, men jag blev kvar. Jag var övertygad om att Kunskapsskolans vision var något alldeles speciellt, säger hon.

 

”Fler har tagit efter”

Efter ett tag kom Maria och hennes kollegor in i systemet och fick hjälpa nya medarbetare att förstå hur det fungerade.

– Det var tungt den första tiden. Men nu i efterhand, när jag tänker tillbaka, blir jag stolt. Idag jobbar många skolor så här, mycket digitalt, med varierande undervisningspass och tydlighet gentemot eleverna i vad som krävs för att de ska uppnå sina mål. Kunskapsskolan har varit en föregångare på många sätt och sedan har fler tagit efter, säger hon.

En annan anledning till att Maria har varit kvar på samma arbetsplats i nästan 20 år är de personliga handledningssamtalen, som finns på elevernas schema varje vecka.

– De gör att man får man en speciell kontakt. Rollen som handledare är den viktigaste vi har inom skolan, tycker jag. Som lärare ser du hela progressionen och man kommer eleverna väldigt nära. Vi följer deras utveckling, kan visa dem vägen framåt och hitta sätt för att hjälpa dem att nå sina mål. Kontakten med föräldrarna blir också mer regelbunden och det tror jag är bra, säger hon.

När Maria tänker tillbaka på Kunskapsskolans historia menar hon att verksamheten har utvecklats på flera plan. Bland annat är hon väldigt nöjd med hur den digitala plattformen Kunskapsporten fungerar idag, men också samarbetet med den centrala pedagogikavdelningen.

Nu närmar hon sig pensionen och har valt att ta det lite lugnare. Men tidigare var Maria både personlig handledare och ämnesansvarig för spanskan.

– Som ämnesansvarig har man kontakt med de andra ämneslagen för moderna språk inom Kunskapsskolan, men också pedagogikavdelningen. Därifrån har vi fått bra stöd och haft en bra dialog, som handlat om hur vi kan förbättra undervisningen. Att Kunskapsporten är så tydlig i vilka steg som finns i de olika ämnena, gör också att vi kan säkerställa att eleverna får samma typ av undervisning och lär sig samma saker. Och om en lärare i ett annat språk är borta kan jag enkelt hjälpa eleverna. Vad de ska göra står ju på Kunskapsporten, säger hon.

 

Korades till årets språklärare

Hösten 2019 fylldes Berns salonger i Stockholm av festdeltagare som ville hylla Sveriges bästa lärare. Under högtidliga former korades Maria då till årets språklärare.

– Jag blev chockad när de ropade upp mig och rörd över att mina elever hade nominerat mig. Det kändes som slutet på en era. Jag har uppfyllt ett av mina stora livsmål – att vara en bra lärare, säger Maria.

Hon brinner för spanskan och tycker det är fantastiskt när hon hör hur eleverna pratar flytande när de går ut årskurs nio.

– Jag försöker leverera kunskaper på ett roligt sätt, med kärlek och motivation. Där ser jag att jag har lyckats.

Men Maria tycker också att hon har ett annat viktigt uppdrag – att skapa en riktning för framtiden.

– Jag vill hjälpa eleverna att orientera sig i livet, visa vägen framåt och lära dem att bli bra människor. Att sedan springa på någon som har följt sina drömmar och lyckats är det finaste som finns, säger Maria Correa Sanchez.

Läs mer om hur vi arbetar på Kunskapsskolan.

© Kunskapsskolan i Sverige AB 2018