”Kunskapsskolan gav mig utrymme att engagera mig i min utbildning”

Möt Kristian, tidigare elev på Kunskapsskolan Tyresö. Här berättar han varför han valde Kunskapsskolan och vad tiden på skolan har gett honom.

Hur kom det sig att du började på Kunskapsskolan?
– Jag hade varit understimulerad på min förra skola och fick aldrig utmana mig själv i mitt lärande. Kunskapsskolan gav mig utrymme att engagera mig i min utbildning och lära mig i det tempo som passade mig. Fokuset på eget ansvar och planering var en möjlighet att förbereda mig för framtiden på universitetet och senare arbete. Framför allt var Kunskapsskolans attityd till lärandet ett sätt för mig att utvecklas och stimuleras, något som jag verkligen såg fram emot när jag sökte.

Beskriv din tid på skolan!
– Kunskapsskolans arbetssätt passade mig perfekt! Som elev får du frihet att sikta mot den nivå du vill nå inom varje ämne. Utifrån det coachar din mentor dig för att du ska nå dit. Att få ansvar över mål och planering gjorde att jag verkligen fick utvecklas. Lärarnas fokus på mig som individ gjorde att min utbildning blev fullständigt skräddarsydd. Då elever från olika klasser blandas under lektionerna lär man känna alla man går med, vilket gjorde stämningen på skolan fantastisk.

Vad fick du med dig från Kunskapsskolan?
– Planeringsfärdigheterna jag fick med mig från Kunskapsskolan och Kunskapsgymnasiet har varit avgörande för det som hänt sen. Drivet och kunskaperna som jag utvecklade tog mig hela vägen till en intervju för biologistudier vid Oxfords Universitet. Ansvarstagandet som jag utvecklat på Kunskapsskolan har även varit till fördel i mitt arbetsliv, vare sig det har handlat om miljöarbete bland ingenjörer i Nacka eller volontärarbete bland delfiner i Australien.

Det här är Kristian:

• Började på Kunskapsskolan Tyresö 2011.
  • Var med i antimobbningsorganisationen BRAVE.
  • Deltog i Språkolympiadens final och blev sjunde bästa spansktalande elev i landet.
  • Gick ut nian 2015 och började på Kunskapsgymnasiet Globen.
  • Blev ingenjörspraktikant i Nacka via Tekniksprånget.
  • Volontärarbete med bland annat vilda delfiner i Australien.
  • Arbetat med diverse miljö- och dagvattenprojekt.