Axel Asplund och Sara Bruun.

Skolprat om att få upp pojkars kunskapsresultat

Lärare på Kunskapsskolan Uppsala Norra om hur de tillsammans med bland andra forskare från Göteborgs universitet ingått i ett forskningsprojekt där man genom aktionsforskning arbetat för en förbättring av pojkars kunskapsresultat.

I dagens avsnitt träffar Karin Rådberg och Petter Enlund Axel Asplund och Sara Bruun, två lärare på Kunskapsskolan Uppsala Norra. De har tillsammans med sina kollegor på skolan ingått i Ifous-programmet "Lärares praktik och profession". Där har aktionsforskning stått i fokus under de senaste två åren. Skolans övergripande fokus har under denna tid varit att arbeta för en förbättring av pojkars kunskapsresultat, för att minska skillnaderna mellan flickor och pojkars resultat.

Tillsammans med forskarna Åsa Hirsh, Anette Olin och Anette Jahnke från Göteborgs universitet har de utforskat den praktiknära forskningens möjligheter. Ifous är en samarbetsorganisation där lärare och forskare samverkar för att utveckla praktiken i förskola och skola.

I avsnittet nämns en artikel skriven av Åsa Hirsh, Had there been a Monica in each subject I would have liked going to school every day”: a study of students’ perceptions of what characterizes excellent teachers and their teaching actions" den hittar ni här.

Artikeln tillsammans med flera studier har också blivit till en bok som heter "Relationellt ledarskap i klassrummet" som ni hittar på denna sida.

Skolprat finns på Spotify och Podcaster!

Mer från podden Skolprat:

Till Skolprat
Lyssna på Spotify
Lyssna på Podcast

Tveka inte att höra av dig till oss med era funderingar och synpunkter: skolprat@kunskapsskolan.se