• Kunskapsskolan
  • Aktuellt
  • Skolverkets Peter Fredriksson: "En dröm är att skolan ska vara som ett bildningstempel"

Peter Fredriksson om de nya läroplanerna och drömmen om att skolan ska vara likvärdig och spännande för alla elever.

I detta avsnitt möter Karin Rådberg och Markus Brunfelt Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson för att bland annat prata om de nya kurs- och ämnesplanerna.

- Det ska inte vara alltför detaljerat, skolan ska ha möjlighet att möta de olika behov som elever har. En dröm är en likvärdig skola som ska vara som ett bildningstempel där eleverna går in och så händer det spännande saker. Man ska lära sig saker och utveckla sig själv, säger Peter Fredriksson.

Karin Rådberg, Markus Brunfelt och Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson pratar bland annat om de reviderade kurs- och ämnesplanerna som träder i kraft 1 juli i år. Varför gör man dessa revideringar, vad är är nytt i de reviderade kurs- och ämnesplanerna och vad betyder revideringarna konkret i praktiken? I avsnittet pratar de även om det rådande situationen kring distansundervisning och inställda nationella prov.

Viktigt att nämna är att detta avsnitt spelades in den 18 januari.

God lyssning!

Skolprat finns på Spotify och Podcaster!

Mer från podden Skolprat:

Till Skolprat
Lyssna på Spotify
Lyssna på Podcast

Tveka inte att höra av dig till oss med era funderingar och synpunkter: skolprat@kunskapsskolan.se