Läraren Helena Berggren brinner för läsning. Foto: Privat, Unsplash Janko Ferlič

Skolprat: Så kan vi öka intresset för läsning i skolan

Läsning är så mycket mer än att ta del av skönlitterära texter. Det menar läraren och boknörden Helena Berggren. I Skolprat diskuterar hon, tillsammans med Karin Rådberg och Markus Brunfelt, läsningens vikt i varje barns skolgång, hur vi kan få in läsning i alla ämnen och vilken roll skolbiblioteken spelar i det här arbetet.

I senaste avsnittet av Skolprat träffar Karin Rådberg och Markus Brunfelt läraren Helena Berggren. Hon arbetar med läsning och skolbibliotek på Kunskapsskolans pedagogik- och utvecklingsavdelning.

Helena Berggren beskriver sig som en boknörd, men menar samtidigt att vi måste se läsning ur ett vidare perspektiv. I den tid vi lever i är den fysiska boken inte det enda mediet för att skapa ett läsintresse. Och varför är läsning så viktigt egentligen? Handlar det bara om att avkoda eller finns det andra aspekter att ta hänsyn till?

Trevlig lyssning!

Skolprat finns på Spotify och Podcaster!

Mer från podden Skolprat:

Till Skolprat
Lyssna på Spotify
Lyssna på Podcast

Tveka inte att höra av dig till oss med era funderingar och synpunkter: skolprat@kunskapsskolan.se

Mer lyssning för den intresserade
Podden Bokbusarna

Referenslitteratur
Skolbibliotek för bildning och utbildning, SOU 2021:3

Tryckta texter ger bättre läsförståelse (210108)

Från litteraturförståelse till litteracy (210108)

Läsa på skärm och läsa på papper (210108)

Furuland, Lars i Svedjedal, J. (red.) (2012). Litteratursociologi: texter om litteratur och samhälle. Lund: Studentlitteratur

Persson, M. (2012). Den goda boken: samtida föreställningar om litteratur och läsning. Lund: Studentlitteratur.

Haglund, Från romantik till normkritik. Visuell kommunikation inom digitala fangemenskaper. I Barnboken. Tidskrift för barnlitteraturforskning 2018

Steiner, A. (2015). Litteraturen i mediesamhället. Lund: Studentlitteratur

Gibbons, Pauline (2016) Stärk språket stärk lärandet Stockholm: Hallgren & Fallgren