Elisabeth Aldén är förälder till en elev i årskurs 9 på Kunskapsskolan i Landskrona.

Föräldern Elisabeth: “Lärarnas engagemang ger bra studieresultat”

Hon upplever lärarna som engagerade, med förmåga att stötta eleverna till att göra sitt bästa.
Kunskapsskolan har gett min dotter en känsla av att vara betydelsefull, både för sig själv och för sina lärare. Hon vet vad som förväntas av henne, säger Elisabeth Aldén, som är förälder till en elev i årskurs 9 på Kunskapsskolan i Landskrona.

Elisabeth Aldéns dotter går i årskurs på Kunskapsskolan Landskrona. Tidigare gick även hennes äldsta barn på samma skola.

– Min dotter började här för fyra och ett halvt år sedan, och även hennes storasyster gick här i fyra år. Sammanlagt har jag varit “kunskapsförälder” i sju år, säger Elisabeth

Hon visste inte så mycket om Kunskapsskolan innan barnen började där, men kände till att undervisningen anpassas efter varje elev.

– Och de vi kände som gick på skolan verkade trivas. Min äldsta dotter var på öppet hus, och redan när hon kom hem hade hon bestämt sig – hon ville gå på Kunskapsskolan. Sen ville hennes lillasyster också börja, berättar Elisabeth.

“Min dotter är stolt över sig själv och sitt skolarbete”

Både hon och döttrarna har varit nöjda med valet av skola, och pedagogiken har fungerat bra. Elisabeth upplever lärarna som engagerade, och att de stöttar eleverna till att göra sitt bästa.

– Kunskapsskolan har gett mitt barn som nu går här en känsla av att vara betydelsefull, både för sig själv och för sina lärare. Skolans arbetssätt är tydligt, hon vet vad som förväntas av henne och hon får själv, med lärarnas stöd och hjälp, planera sina studier. Lärarnas förmåga att stötta henne har lett till goda studieresultat, och jag upplever henne som stolt över sig själv och sitt skolarbete. Hon har fått en självständighet och verkar klara skolan mycket bra tillsammans med sina lärare, säger Elisabeth.

På Kunskapsskolan har alla elever personliga handledningssamtal varje vecka. Eleverna träffar då individuellt den lärare som är deras handledare, för att prata om hur de ligger till med skolarbetet och hur de ska planera och prioritera.

Vad tycker du om de personliga handledningssamtalen?
– Jag tänker att det är positivt att en gång i veckan få lärarens odelade uppmärksamhet och möjlighet till samtal och att ställa frågor. Skolan har alltid flutit på bra så jag har sällan haft anledning att lägga mig i. Som tonårsförälder kanske det stjälper mer än hjälper om jag petar i något som fungerar, och båda barnen har alltid skött sin skolgång väldigt bra.

Vad är det bästa med Kunskapsskolan, tycker du?
– Att det alltid är lätt att få kontakt med och ha en bra dialog med lärare och rektor. De gånger jag haft frågor eller funderingar har lärarna funnits där både för mig som förälder och för mina barn, de är enkla och vettiga att prata med. När jag besöker skolan är det alltid trivsamt att komma in vid cafeterian på morgnarna. Personal och elever hälsar på mig och på varandra – man ser och bekräftar varandra på ett fint sätt. Skolan andas en trivsam atmosfär och känns väldigt trygg.