Ida Åström Malm har två barn som går på Kunskapsskolan Jönköping.

“Kunskapsskolan ger mina barn trygghet och möjlighet att utvecklas”

När Ida Åström Malm besökte Kunskapsskolan i Jönköping för första gången märkte hon direkt att lärarna såg varje elev.
– Mina döttrar utvecklas både kunskapsmässigt och som personer, och deras lärare är fantastiskt duktiga, säger hon.

Ida Åström Malm har två döttrar som går på Kunskapsskolan i Jönköping.

– Vi valde Kunskapsskolan för att de kunde erbjuda en lugn och trygg skolmiljö för våra barn. Innan de började hade vi inga bekanta som gick på skolan, så vi visste inte så mycket om den. Men vi hade en bild av att Kunskapsskolan erbjöd en pedagogik där eleverna får lära sig att ta ansvar för sina studier, berättar hon.

Vid familjens första besök på skolan upplevde de att det var ordning och reda, samt en lugn miljö med mindre klasser.

– Vi märkte direkt att lärarna såg varje elev. Rektorn hade en bra och avslappnad kontakt med eleverna och hälsade på dem med namn – det var tydligt att hon brukade vara ute i den dagliga verksamheten, säger Ida.

“Mina döttrar är olika, men pedagogiken fungerar bra för båda”

Kunskapsskolans arbetssätt är individanpassat för att hjälpa varje elev att ta till sig kunskap och utvecklas utifrån sina egna förutsättningar och mål. Ida berättar att hon blev positivt överraskad över hur bra skolans pedagogik fungerar.

– Om eleverna behöver extra stöttning i något ämne upptäcks det tidigt. Mina barn är väldigt olika, men arbetssättet fungerar bra för båda. De får möjlighet att utvecklas, men även att få mer stöd när det behövs.

Alla elever på Kunskapsskolan har personliga handledningssamtal varje vecka. Då träffar eleverna individuellt den lärare som är deras handledare, för att prata om skolarbetet och få hjälp med att planera och prioritera.

Vad tycker du om de personliga handledningssamtalen?
– Samtalen är bra. De gör det möjligt för lärarna att lära känna varje individ, vilket ibland kan vara svårt när man bara träffas i större grupper. Eleverna får också tillfälle att ta upp om något varit svårt, eller om något skulle ha hänt under veckan. Jag tror att barnen växer genom att få vara med och planera sitt skolarbete.

Vad är det bästa med Kunskapsskolan, tycker du?
– Skolan har gett mina barn trygghet och möjlighet att utvecklas, både kunskapsmässigt och som personer. Vi föräldrar känner fullt förtroende för skolan och rektorn. Jag tycker att mina döttrars lärare är fantastiskt duktiga, och vi uppskattar det digitala systemet, Kunskapsporten, som gör att vi föräldrar kan följa barnens skolarbete på ett enkelt sätt.