Maria Filén, lärare i svenska på Kunskapsskolan Tumba.

Svenskläraren Maria: “Jag vill ge eleverna trygghet”

Som lärare är det viktigt att kunna skapa trygghet för eleverna, eftersom det är lättare att lära och utvecklas i en lugn och trygg miljö. Det menar Maria Filén, lärare på Kunskapsskolan Tumba.
– Hos oss blir varje individ sedd på riktigt. Vi stöttar eleverna i att nå längre än vad de kanske trodde var möjligt, säger hon.

Maria Filén tog lärarexamen 1998, och har arbetat inom skolvärlden sedan dess. Bland annat har hon varit lärare för årskurs 2-5 och jobbat inom förskola och fritids. Sedan två år tillbaka arbetar hon på Kunskapsskolan i Tumba, där hon undervisar i svenska.

– Jag visste tidigt att jag ville jobba med människor. Först hade jag siktet inställt på att utbilda mig till socionom, men efter gymnasiet var jag au-pair i England och hjälpte ofta barnen med skolarbete. Där föddes tanken på att bli lärare, berättar Maria.

Det var när hennes son skulle byta skola inför årskurs 6, som hon fick upp ögonen för Kunskapsskolan. Maria tyckte att arbetssättet verkade bra, och efter ett informationsmöte bestämde de sig. Sonen stortrivdes på Kunskapsskolan, och senare började även Marias dotter där.

När Maria sedan hade arbetat på förskola i 15 år började hon själv att längta tillbaka till grundskolan – och sökte sig då också till Kunskapsskolan. Där fick hon vara med och starta upp årskurs 4-5 i Tumba, och det blev starten på en spännande resa.

“Har inte ångrat mig en sekund”

– Jag har inte ångrat mig en sekund. Jobbet ger mig glädje och massor av utmaningar. Jag älskar att möta våra elever varje dag, de bjuder på sig själva och får mig att utvecklas både som lärare och som person. Ingen dag är den andra lik, så man vet aldrig vad dagen kommer att bjuda på, säger Maria.

Hon berättar vidare att känslan av att inte alltid räcka till, är det svåraste med läraryrket.

– Så när mina elever säger att de ser mig som en “mamma”, värmer det extra mycket i hjärtat. Då vet jag att jag har nått fram. Jag vill ju ge eleverna trygghet, och att de ska känna att jag alltid finns där för dem.

Alla elever på Kunskapsskolan har personliga handledningssamtal varje vecka. Då träffar de den lärare som är deras handledare individuellt, för att prata om skolarbetet och få hjälp med att planera och prioritera. Hur funkar de här samtalen?
– De är otroligt viktiga för både elever och lärare. Här får vi chans att mötas enskilt en stund varje vecka, för att prata om hur det går i skolan och diskutera strategier som eleverna kan använda sig av i sitt skolarbete. Samtalen är också en viktig del i att varje individ blir sedd, och ger oss lärare möjlighet att fånga upp en elev som kanske mår dåligt. Under den personliga handledningen skapas nära relationer som är viktiga resten av skoldagen.

Vad är det bästa med Kunskapsskolan, tycker du?
– Arbetssättet. Här får eleverna hjälp att lära sig planera, och alla får möjlighet att arbeta i sin egen takt. Varje individ blir sedd på riktigt och stöttas i att nå lite längre än vad hen kanske trodde var möjligt. Vi ger våra elever en bra kunskapsgrund att stå på inför framtiden.

Vad tycker du är en viktig egenskap i lärarrollen?
– Att engagera sig i varje individ och hens utveckling. Man behöver även ha tålamod att låta eleverna växa i sin egen takt. En annan viktig sak är att man är lugn och kan skapa trygghet för eleverna, eftersom det är lättare att lära och utvecklas i en trygg miljö.