Harald Linder, tidigare elev på Kunskapsskolan i Nyköping, har blivit uttagen till juniorkocklandslaget.

Elev från Kunskapsskolan uttagen till juniorkocklandslaget

Harald Linder, tidigare elev på Kunskapsskolan i Nyköping, valde att satsa på sitt matlagningsintresse. Nu har han blivit uttagen till juniorkocklandslaget och kommer att tävla i VM nästa år.

Harald Linder, 20 år, från Nyköping har alltid varit intresserad av matlagning. Efter att ha gått på Kunskapsskolan från årskurs 6-9 valde han att plugga hotell och restaurang på gymnasiet.

– Jag sökte faktiskt till juniorkocklandslaget redan för två år sedan när jag fortfarande gick i skolan, men då var jag för ung för att komma med, berättar Harald.

Efter studenten flyttade han till Stockholm, där han nu jobbar på stjärnkocken Tommy Myllymäkis nyöppnade restaurang Aira ute på Djurgården.

– Jag arbetade på en catering tillsammans med en av kockarna som skulle vara med och öppna restaurangen. Jag gav honom mitt nummer och sa att om det är något jag kan hjälpa till med, så gör jag vad som helst. Han skrattade lite, men efter en tid ringde han upp och frågade om jag ville börja jobba som kock, berättar Harald.

“Kunskapsskolan lärde mig att jag styr över min egen tid”

När uttagningen till juniorkocklandslaget öppnade igen, sökte han direkt. Och den här gången gick det hela vägen. Av 65 sökande från hela Sverige blev Harald en av de elva juniorkockar som ska tävla i VM i Luxemburg år 2022.

Landslaget kommer att ses en gång i månaden fram till VM, för att öva tillsammans och bestämma vilka rätter de ska tävla med. I framtiden lockar förstås en plats i kocklandslaget, men Harald vill även hinna jobba några år utomlands för att samla på sig erfarenhet.

– Jag vill inte låsa mig till Sverige, utan skulle vilja resa runt i världen och jobba på olika restauranger och ta del av andra kulturer. Längre fram skulle jag gärna vilja starta något eget, men jag är öppen och får se vart livet tar mig, säger han.

Tiden på Kunskapsskolan minns han som positiv. Harald berättar att han utvecklades väldigt mycket, både kunskapsmässigt och som person.

– Jag hade jättebra lärare och gillade arbetssättet. Det passade mig väldigt bra att lära mig att planera mitt eget skolarbete. Kunskapsskolan lärde mig att jag styr över min egen tid, och att det är jag själv som väljer vad jag vill göra och skapa i livet.

Vi önskar Harald ett stort lycka till i sin fortsatta matlagningskarriär!