Linus Gellerstedt, rektor på Kunskapsskolan i Fruängen.

“Den personliga handledningen stärker relationen mellan elever och lärare”

Enligt Linus Gellerstedt, rektor på Kunskapsskolan Fruängen, bidrar skolans arbetssätt till starka relationer, och att varje individ blir sedd och lyssnad på.
– Våra elever blir stärkta som människor. De tror på sig själva och blir väl förberedda inför nästa steg i livet, säger han.

Han tycker att en rektor ska ha förmågan att sätta sig in i andras perspektiv och kunna ge stöd till både elever och lärare på skolan. Samtidigt är det viktigt att vara modig och våga stå för det man tror på.

– Eleverna får en chans i livet till en bra skolgång, och det är min uppgift som rektor att skapa så goda förutsättningar som möjligt för att den ska bli bra och stimulerande. Det uppdraget tar jag allvarligt på, säger Kunskapsskolan Fruängens rektor Linus Gellerstedt.

I grunden är han statsvetare, men blev sugen på att testa läraryrket. Linus började som SO-lärare på Kunskapsskolan Tyresö 2006, och stannade i tio år.

– Jag trivdes bra med skolans arbetssätt och kände att jag hade hittat rätt. Efter en tid fick jag möjlighet att bli arbetslagsledare och sedan ämneslagsledare.

“Det var en dröm att få bygga upp skolan i Indien”

År 2016 flyttade Linus till Indien tillsammans med sin familj. Han fick erbjudande om att bli biträdande rektor på en nystartad skola som ville använda Kunskapsskolans arbetssätt. Linus var med och byggde upp skolan från grunden genom att rekrytera elever och utbilda lärare i just Kunskapsskolans arbetssätt.

– Jag har ett stort internationellt intresse, så det var en dröm. När jag kom hem fick jag frågan om att bli rektor här i Fruängen, vilket jag också såg som en väldigt häftig och spännande utmaning, berättar Linus.

Alla elever på Kunskapsskolan har personliga handledningssamtal varje vecka. Då träffar de den lärare som är deras handledare individuellt, för att prata om skolarbetet och få hjälp med att planera och prioritera. Enligt Linus har samtalen en stor betydelse för elevernas lärande, och även skolsituationen i stort.

– De här samtalen stärker relationen mellan elev och lärare och utgör grunden för ett bra teamwork. Läraren engagerar sig i eleven och delar både fram- och motgångar – det fungerar som ett partnerskap där man jobbar tillsammans mot samma mål, berättar Linus.

Vad är det bästa med Kunskapsskolan, tycker du?
– Det som utmärker oss är att vi har träffat så rätt med vårt arbetssätt. Vi är trygga och öppna i det vi gör, och tar gärna emot synpunkter från elever och föräldrar för att utveckla oss vidare.

Hur kan man se till att alla elever blir sedda?
– Vårt arbetssätt är grunden för att varje individ blir sedd. Eleverna får starka relationer till flera vuxna på skolan, bland annat genom de personliga handledningssamtalen. Det är även viktigt att alla elever får komma till tals, och att vi skapar undervisningssituationer som gör att alla elever blir aktiva och delaktiga.

Vad ger Kunskapsskolan eleverna?
– Självkännedom. Eleverna lär sig vilka som är deras styrkor samt hur de kommer runt sina mindre starka sidor. Det gör att de blir stärkta som människor och väl förberedda inför nästa steg i livet. Jag ser också att våra elever tror på sig själva i hög grad, och både vågar be om hjälp eller säga ifrån om något inte är bra.

Vad tar du med dig för lärdomar från tiden i Indien?
– Det är alltid bra med perspektiv, och jag har med mig flera saker därifrån i mitt nuvarande arbete. Bland annat den positiva grundinställning som medarbetarna hade där. Trots att det ofta var tuffare motgångar där än här hemma i Sverige, såg de till att ha roligt på vägen och hade en stark tro på att allt skulle ordna sig. Det har jag haft nytta av, särskilt nu under pandemin, berättar Linus.