• Kunskapsskolan
  • Aktuellt
  • Läraren Maria träffar sina elever enskilt varje vecka: “Samtalen betyder mycket för skolarbetet”

Maria Johansson, lärare på Kunskapsskolan i Jönköping.

Enligt läraren Maria Johansson kan alla elever lära sig, bara man stärker deras självförtroende och ständigt reflekterar över sin egen undervisning.
Man måste tro på sina elever. Att se dem utvecklas och lyckas, både kunskapsmässigt och socialt, ger en enorm glädje, säger hon.

Som lärare tycker hon att det är viktigt att vara lyhörd och kunna skapa goda relationer, och samtidigt erbjuda en varierad och individanpassad undervisning med tydlig planering och struktur.

– Man måste tro på sina elever. Alla elever kan lära sig, bara man stärker deras självförtroende och ständigt reflekterar över sin egen undervisning. Som lärare behöver man hela tiden utvecklas – man blir aldrig fullärd, säger Maria Johansson, lärare på Kunskapsskolan i Jönköping.

Hon har varit lärare i 25 år, varav tre år på Kunskapsskolan Jönköping. Där undervisar hon i svenska och engelska samtidigt som hon ansvarar för skolbiblioteket.

– Jag brinner extra mycket för att alla elever ska hitta läslust och utveckla sin läsförmåga. Att jag blev lärare var lite av en slump men är verkligen inget jag ångrar. Jag älskar mitt yrke och känner alltid glädje att gå till jobbet, vilket inte är alla förunnat.

“Som handledare har jag full koll på hur mina elever utvecklas”

Maria sökte sig till Kunskapsskolan för att konceptet med individanpassad undervisning kändes lockade.

– Vi arbetar med steg i basämnena, vilket ger eleverna möjlighet att jobba utifrån sin egen nivå och få hjälp där de befinner sig. Och de personliga handledningssamtalen skapar goda relationer mellan lärare och elever.

Alla elever på Kunskapsskolan har personliga handledningssamtal varje vecka. De träffar då individuellt den lärare som är deras handledare för att prata om skolarbetet, och få hjälp med att planera och prioritera.

– Vi går igenom olika strategier för att eleven ska lyckas nå sina mål, och utformar samtalen efter elevens behov. Men ibland kan det vara helt andra saker än skolarbetet en elev behöver prata om, och då får fokus bli på det just den gången. Som handledare har jag full koll på hur mina elever utvecklas. Att ha tid att sitta ner en gång i veckan med varje enskild elev betyder mycket, säger Maria.

Vad är det bästa med Kunskapsskolan, tycker du?
– Att vi ser kraften i varje individ och anpassar så att alla får möjlighet att utvecklas utifrån sina behov. Den personliga handledningen hjälper mig att hålla koll på hur det går för mina elever, inte bara i mina ämnen utan i samtliga. Vi har också ett tydligt ledarskap med en rektor som arbetar för att skolan ska utvecklas.

Vad ger jobbet dig?
Ständigt nya utmaningar och möjligheten att testa och lära mig nya saker hela tiden. Och förstås att få möta eleverna varje dag. Att hitta en undervisning som fångar alla i klassrummet trots att de befinner sig på olika nivåer är en utmaning ibland, men att få se eleverna utvecklas och lyckas både kunskapsmässigt och socialt, ger en enorm glädje, säger Maria Johansson.