Cecilia Wågström, lärare på Kunskapsskolan Nacka.

Matteläraren: ”Därför har den personliga handledningen stor betydelse”

Hon tycker att det bästa med Kunskapsskolan är att varje elev blir stöttad och utmanad på sin individuella nivå.
– Med hjälp av de personliga handledningssamtalen utvecklas eleverna både kunskapsmässigt och som personer, säger Cecilia Wågström, mattelärare på Kunskapsskolan Nacka.

Cecilia Wågström har arbetat som lärare sedan 2009, då hon började som matte- och NO-lärare på Kunskapsskolan Tyresö. I dag undervisar hon i matematik på Kunskapsskolan i Nacka.

Hon berättar att hon alltid har tyckt om att handleda andra inom olika områden. Under sin egen skoltid höll Cecilia dressyrkurser för andra ungdomar och deras hundar, samt ledde barngrupper i gympa.

– Och under projektarbetet i trean på gymnasiet undervisade jag i matte A för niondeklassare som skulle gå naturprogrammet, så att de skulle kunna starta med B-kursen direkt. Med det som bakgrund blev det naturligt att söka till lärarutbildningen, säger hon.

Enligt Cecilia är det bästa med Kunskapsskolan att varje elev blir stöttad och utmanad på sin individuella nivå.

– Vi har alltid elevens bästa i fokus, och anpassar undervisningen utifrån varje individs behov. En av förutsättningarna för att lyckas med det är att skapa goda relationer mellan lärare och elever, och det bidrar vårt unika arbetssätt till.

“Som handledare har jag tid för varje enskild elev”

Cecilia vill särskilt lyfta fram de personliga handledningssamtalen, där eleverna individuellt träffar den lärare som är deras handledare en gång i veckan.

– Handledarrollen är det jag älskar mest med mitt arbete. Jag sitter ner med varje enskild elev för att prata om skolarbetet, och hjälpa till att planera och prioritera. Med hjälp av de personliga handledningssamtalen blir varje elev sedd och utvecklas både kunskapsmässigt och som personer, säger hon, och fortsätter:

– Ibland kommer tidigare elever på besök efter att de börjat gymnasiet, och berättar vad Kunskapsskolan och mitt arbete har gett dem. Det värmer i hjärtat, och man märker vilken stor betydelse den personliga handledningen faktiskt har.

Vad ger Kunskapsskolan eleverna?
– Utöver goda ämneskunskaper ser jag att våra elever lär känna sig själva och får med sig viktiga förmågor inför framtiden. De får lära sig att planera och strukturera sitt arbete, reflektera och utvärdera sitt lärande och samarbeta med andra. De blir också källkritiska, digitala och lär sig olika studietekniker.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Att få vara med våra underbara elever varje dag. Att arbeta som lärare ger så mycket glädje och energi, och jag blir hela tiden utmanad att testa nya saker och utveckla mitt arbetssätt.

Vilka egenskaper är viktiga hos en lärare, tycker du?
– Ett stort tålamod, att vara bra på att skapa goda pedagogiska relationer och få alla elever att känna sig sedda och viktiga. Det är givetvis också viktigt att ha goda ämneskunskaper samt att kunna förklara saker på många olika sätt. Som lärare behöver man också ha förmåga att kunna anpassa sig inför nya situationer och förhållanden på kort varsel.