Elsa i årskurs 9 på Kunskapsskolan Uppsala Norra och Charlotte i årskurs 5 på Kunskapsskolan Saltsjöbaden är två av vinnarna av Gärdestadstipendiet 2021.

Här är vinnarna av årets Gärdestadstipendie

Nu har årets Gärdestadstipendie delats ut till tre kreativa ordkonstnärer på Kunskapsskolan och Kunskapsgymnasiet.
– Vi har många duktiga elever. Att läsa vad de har skrivit gör mig stolt, säger Kunskapsskolans vd Fredrik Lindgren.

Varje år arrangeras Gärdestadstipendiet, som alla elever på Kunskapsskolan och Kunskapsgymnasiet kan lämna in litterära bidrag till. Priset delades ut första gången för tre år sedan, till minne av Kunskapsskolans före detta chefsarkitekt Kenneth Gärdestad.

Årets prisceremoni skedde på distans och blev en stämningsfull stund med uppläsning av de välformulerade och gripande vinnartexterna.

Alla de cirka 100 bidragen har gåtts igenom av en jury bestående av bland andra Kunskapsskolans vd Fredrik Lindgren och pedagogik- och utvecklingschefen Stina Myringer-Jonsson. Och nu har årets stipendiater korats.

“I den tid vi lever i just nu blir ordet allt viktigare”

Fredrik Lindgren tyckte att stipendieutdelningen blev mycket lyckad, trots att den delvis genomfördes digitalt.

– Det är så roligt att vara med om det här varje år. Vi har många duktiga elever, unga lovande berättare. Att läsa vad de har skrivit gör mig stolt. Och i den tid vi lever i just nu, med stora samhällsförändringar, blir ordet allt viktigare, säger han.

Här är årets tre vinnare, med motiveringar:

Årskurs 4-6:
"Branden" av Charlotte, årskurs 5 på Kunskapsskolan Saltsjöbaden

En fantastisk välskriven berättelse från ett nytt perspektiv, helt i Kenneth Gärdestads anda. Både strukturen och det lättsamma och lekfulla språket stämmer väl överens med hundens sinnesstämning och syn på livet. Otroligt skickligt! Branden ger spänning till berättelsen och visar också på hur hunden verkligen är människans bästa vän.

Årskurs 7-9:
“Breven efter dig” av Elsa, årskurs 9 på Kunskapsskolan Uppsala Norra

En novell som fångar läsaren med sitt tidsenliga språk och målande gestaltningar. Eleven har fångat stildragen hos en novell och gjort genren till sin egen, genom att ge texten en historisk bakgrund. Budskapet om människors lika värde och de orättvisor vi utsätter varandra för pga fördomar känns aktuellt och viktigt. Som läsare fångas man av att inte riktigt veta var huvudpersonen är på väg, och man vill gärna läsa mer.

Gymnasiet:
Alice, Kunskapsgymnasiet Norrköping basgrupp 3:5

Författaren har fångat enkelheten i all dess prakt och härlighet. Dikten får oss att sakta in våra andetag, stanna upp, blunda, och minnas det där ljudet, det som är så välbekant men som här lyfts fram i all sin prakt och enkelhet. Få kan beskriva ljudet av regn mot en fönsterruta på ett sätt som får oss andra att stanna upp och känna exakt samma sak, och det är en konst att säga så mycket med så få ord.

Stort grattis till alla vinnare – och lycka till med framtida alster!