• Kunskapsskolan
  • Aktuellt
  • Läraren Mattias: “Den personliga handledningen hjälper eleverna att nå längre”

Mattias Roth, lärare i idrott och hälsa samt SO på Kunskapsskolan Varberg.

Läraren Mattias: “Den personliga handledningen hjälper eleverna att nå längre”

Han tycker att det är viktigt att skapa bra relationer, och försöker varje läsår att lära sig namnen på alla skolans elever.
– Att se eleverna nå sina uppsatta mål och få vara med på resan, stötta och pusha, ger mitt arbete mening, säger Mattias Roth, lärare på Kunskapsskolan Varberg.

Som lärare tycker han att det är viktigt att vara flexibel och lösningsfokuserad, men också ödmjuk inför varje uppgift.

– För mig handlar det om att våga visa sig sårbar, ibland göra misstag, vara ödmjuk inför själva yrkesrollen och vara ett föredöme för eleverna. Jag försöker hitta lösningar och se till att det kommer något positivt ur allt, säger Mattias Roth, som undervisar i idrott och hälsa samt SO.

Mattias har arbetat som lärare sedan han tog lärarexamnen 2014. När Kunskapsskolan skulle starta i Varberg ett år senare blev han erbjuden att börja jobba där, och tackade ja.

– Jag trivs väldigt bra med ledningen, kollegorna och arbetssättet. Det finns en tydlighet i allt. Sedan vi startade 2015 har vi ökat från 140 elever till cirka 360. Det är en häftig resa vi har gjort, berättar Mattias.

“Som handledare skapar jag relationer till eleverna”

Han tycker att det bästa med Kunskapsskolan är att varje elev får möjlighet att utmanas och utvecklas på sin egen nivå. Mattias menar också att de personliga handledningssamtalen, som alla elever har varje vecka, är en av de viktigaste delarna i skolans arbetssätt.

Under den personliga handledningen träffar eleven den lärare som är deras handledare individuellt för att prata om skolarbetet, och få hjälp med att planera och prioritera.

– Det är en av våra framgångsfaktorer, som hjälper våra elever att nå lite längre än de själva trodde var möjligt. Som handledare skapar jag bra relationer till eleverna, framför allt till dem jag får möjlighet att följa under flera år, berättar Mattias.

Han tycker samtidigt att det är viktigt att lära känna även de elever han själv inte undervisar, och berättar att han varje läsår försöker se till att lära sig namnen på alla som går på skolan.

– Det känns viktigt att kunna hälsa på eleverna med namn när jag möter dem i korridoren. Då kan jag passa på att fråga hur de mår, och visa att jag ser dem.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Att det ger mig så mycket glädje, och att jag får möjlighet att hjälpa eleverna att växa och utvecklas. Att se dem nå sina uppsatta mål samt vara med på resan genom att stötta och pusha, ger mitt arbete mening. Jag uppskattar också en bra idrottslektion där många är aktiva och glada, och alla får chans att svettas, utmanas och utvecklas.

Vad ger Kunskapsskolan eleverna, tycker du?
– Vårt arbetssätt ger dem verktyg de kan använda i vuxenlivet. Varje individ får hjälp att sätta upp egna mål att sträva mot. Det gör att de automatiskt lär sig att ta ansvar för sitt eget arbete och utvecklar förmågor som kan få dem att nå längre – inte bara idag, utan även i framtiden.

Vad kännetecknar en bra skola?
– En ledning som ser till skolans, medarbetarnas och elevernas bästa. En fungerande organisation helt enkelt, där alla drivs av utveckling och drar åt samma håll. Givetvis också professionella lärare, som ser till varje elevs bästa.

Vill du dela med dig av ett fint skolminne?
– Jag och skolans kurator var ute i skogen med våra elever i årskurs nio. Vi hade orientering, lagade mat och byggde vindskydd som vi sedan övernattade i. På kvällen när vi grillade hamburgare hände något, vi skapade en samhörighet och elever som inte brukade umgås började prata med varandra. På skolavslutningen pratade de fortfarande om dagarna i skogen. Jag hoppas att vi får möjlighet att ge fler elever samma möjlighet, så snart restriktionerna på grund av pandemin blir annorlunda.