Kanotisten Erik Holmer, tidigare elev på Kunskapsskolan Nyköping, ska tävla i sommar-OS i Tokyo.

Elev från Kunskapsskolan tävlar i sommar-OS i Tokyo

Kanotisten Erik Holmer, tidigare elev på Kunskapsskolan Nyköping, har blivit uttagen att tävla för Sverige i OS i Tokyo. Här berättar han om hur han jobbar för att nå sina mål, och vad han tagit med sig från åren på Kunskapsskolan.

26-åriga Erik Holmer började paddla kanot som 13-åring när han gick i sjuan på Kunskapsskolan i Nyköping. Klubben Nyköpings Forspaddlare med inriktning på kanotslalom var då alldeles nystartad, och Erik fastnade för sporten direkt.

– Jag ville se hur långt jag kunde komma. Att paddla var bara så roligt, och att få resa och se världen gjorde det hela ännu mer inspirerande. Drömmen om OS startade redan då, berättar Erik.

När han fick beskedet om att han får tävla i OS i Tokyo i augusti kändes det näst intill overkligt.

– Det har varit en lång resa, med mycket tvivel emellanåt, så att få uppleva att drömmen blir verklighet känns otroligt stort. Jag känner att jag är i mitt livs form och har gjort några riktigt bra tävlingar nu den senaste tiden, så det är en väldigt inspirerande känsla.

“Kunskapsskolan var ett bra val för mig”

Erik berättar att han tidigt insåg hur viktigt det är att sätta upp mål för att lyckas.

– Steg ett är att sätta upp tydliga mål och steg två är att jobba hårt för att nå dem. Kanotslalom har lärt mig att allt är möjligt om man verkligen vill, och är beredd att göra allt man kan för att nå dit. Men det betyder inte att man måste träna sönder sig. Jag har mer och mer insett betydelsen av balans och harmoni.

Tiden som elev på Kunskapsskolan minns Erik som bra. Han berättar att det i början tog lite tid att komma in i arbetssättet, men att det blev en vändpunkt när kan kom in i tänket. Då blev utmaningarna istället till möjligheter.

– Kunskapsskolan var ett väldigt bra val för mig. När jag lärde mig att ansvar och struktur betalade sig med frihet kom en ny motivationsfaktor som jag aldrig tidigare hade upplevt i skolan, säger Erik.

Vad är det bästa med just kanotslalom?
– Att man vistas i ett rörligt element där förutsättningarna ständigt förändras och man måste anpassa sig. Att det i grunden är en naturnära sport är också av betydelse för mig. Sen är det den där känslan av kraften i vattnet, som är svår att beskriva!

Har du tagit med dig något speciellt in i vuxenvärlden från din tid på skolan?
– Just insikten av att sätta egna mål, metoder och hur man på så vis kan forma sin egen tillvaro är nog den största lärdomen jag fick med mig från Kunskapsskolan.

Kunskapsskolan Nyköpings tidigare rektor Marcus Brunberg berättar att du redan på högstadiet var väldigt målmedveten och hade en plan för din idrottssatsning, samt om ett träningsläger utomlands där du var borta några veckor från skolan. Berätta!
– När jag gick i nian skulle en grupp från det svenska kanotlaget resa till Australien, dit majoriteten av världseliten åker om vintrarna. Givetvis ville jag åka med. Mina föräldrar var inte lika entusiastiska, men sa att det var okej om skolan sa ja. Dåvarande rektor Marcus Brunberg sa att jag kunde åka under förutsättning att vi gjorde upp en plan för mina studier medan jag var borta. Så det blev träning under sex veckor i Australien och jag var så nöjd.

Vad drömmer du om i framtiden?
– I framtiden drömmer jag om en fortsatt lika inspirerande resa som den jag haft fram tills nu.

Vi önskar Erik Holmer ett stort lycka till i OS!