• Kunskapsskolan
  • Aktuellt
  • Läraren Carolina: “Den personliga handledningen skapar förtroende mellan elever och lärare”

Carolina Ingeson, lärare på Kunskapsskolan Lund.

Hon är själv tidigare elev på Kunskapsskolan, och tycker att konceptet med att arbeta i sin egen takt och få personlig handledning fungerar väldigt bra.
– De starka relationerna vi bygger på skolan bidrar till att eleverna tar sig hela vägen in i mål, säger Carolina Ingeson, lärare på Kunskapsskolan Lund.

Carolina Ingeson tog lärarexamen 2020, och har sedan dess arbetat som lärare i matematik och fysik på Kunskapsskolan i Lund.

– Jag pluggade egentligen till ingenjör på universitetet, men tog ett extrajobb som privatlärare vid sidan av studierna. Där väcktes mitt intresse för att lära ut. Det var mycket roligare att arbeta med elever och att få dem att lyckas med sina mål, så jag bytte inriktning, berättar hon.

Att Carolina började arbeta just på Kunskapsskolan efter lärarstudierna är ingen slump. Hon är själv tidigare elev på Kunskapsskolan Landskrona, och trivdes bra med konceptet att få vara med och ta ansvar för sina studier. Eftersom studiernas upplägg anpassas efter varje individ, kan eleverna arbeta i sin egen takt för att nå sina mål.

Carolina berättar att läraryrket är väldigt socialt, och att man som lärare måste tycka om att umgås med både elever och kollegor. Hon menar även att det är viktigt att kunna läsa av sin omgivning och anpassa sig utifrån den.

– Som lärare kan kan inte komma in och bråka i en stökig grupp. Istället får man försöka lugna ner stämningen på annat vis. I dessa fall är relationen med eleverna superviktig, säger Carolina.

“Eleverna vet att vi är på deras sida”

Hon menar att just relationen till eleverna är den största anledningen till att hon trivs så bra med sitt jobb.

– Jag har många trevliga stunder med eleverna. Jag får veta mycket om hur de fungerar och vad de behöver, och vi samarbetar för att de ska nå sina mål. Det är väldigt roligt när de sedan lyckas. Kollegorna bidrar förstås också till att vi har en glad och trevlig arbetsplats. Vi stöttar varandra mycket, och hjälps åt att hitta lösningar.

På Kunskapsskolan har alla elever personliga handledningssamtal varje vecka. Eleverna träffar då individuellt den lärare som är deras handledare, för att få hjälp med att planera och prioritera skolarbetet.

Enligt Carolina får man som handledare tillfälle att skapa relationer på ett djupt plan med eleverna. Samtidigt minns hon från sin egen skolgång att det betydde mycket att ha en vuxen som lyssnade och hjälpte henne framåt i skolarbetet.

– Den personliga handledningen bygger ett förtroende som är oslagbart vad gäller samarbetet mellan lärare och elever. De vet att vi är på deras sida och vill hjälpa dem att nå sina mål, berättar Carolina.

Hur kan man se till att alla elever blir sedda?
– Prata med eleverna och försök lära känna dem. Ta reda på vad de vill uppnå och hjälp dem att hitta strategier som passar just dem. Det handlar inte bara om hur aktiva de är i klassrummet, vi måste också se dem när de hänger i trappuppgången eller sitter i entrén och spelar spel.

Vad kännetecknar en bra skola, tycker du?
– Lärare som bryr sig om både elever och kollegor, samt elever som visar respekt för varandra. Det är viktigt tycker jag.

Berätta om ett roligt skolminne?
– Förra året frågade jag vad eleverna skulle vilja arbeta med, och fick svaret "boxning". Jag anordnade därför en teoretisk boxningsmatch. Eleverna fick måttband och tidtagarur för att räkna ut vem av två jämnlånga elever som skulle ha vunnit, utifrån premisserna träffyta och hastighet. De fick skapa en genomsnittlig figur av cylindrar, klot och rätblock och beräkna begränsningsytan för de två deltagarna. På skolavslutningen berättade en elev att den här lektionen var den roligaste på hela året.

Vad ger Kunskapsskolan eleverna?
– Jag kände personligen när jag gick på Kunskapsskolan att den nära kontakten med lärarna gav en extra tillhörighet, inte bara i klassen utan hela skolan. Elever mellan årskurserna umgås, och det är en väldigt öppen och glad stämning. Elever som vill satsa och kämpa vidare har den möjligheten, och de som behöver mer stöttning får det utan att halka efter. Relationerna vi bygger på skolan är otroligt viktiga och är delvis det som fått många av mina elever att ta sig hela vägen in i mål; de har en hejarklack!