• Kunskapsskolan
  • Aktuellt
  • Läraren Jennifer: “Den personliga handledningen får eleverna att växa och utvecklas som personer”

Jennifer Malmros, lärare i SO, svenska och engelska på Kunskapsskolan Ystad.

Som elev på Kunskapsskolan uppskattade hon att få arbeta med skoluppgifterna i sin egen takt. I dag är hon själv lärare på samma skola, och brinner för att hjälpa eleverna att nå sina mål.
– En bra skola ska vara en plats där eleverna känner sig trygga och sedda. Det vill jag vara med och bidra till, säger Jennifer Malmros, lärare på Kunskapsskolan Ystad.

Jennifer Malmros arbetar som lärare på Kunskapsskolan i Ystad, där hon undervisar i SO, svenska och engelska. Hon tog lärarexamen för tre och halvt år sedan, men började arbeta extra som vikarie på skolan redan under studietiden.

Att hon sökte sig till just Kunskapsskolan är ingen slump – Jennifer var nämligen själv elev på skolan under åren hon gick på mellan- och högstadiet.

– Som elev trivdes jag mycket bra. Jag uppskattade framför allt att få planera mina studier och att få jobba i min egen takt. Som lärare ville jag vara på en skola som verkligen bygger relationer med eleverna, och jag tror att få andra skolor arbetar med relationer på samma sätt som vi gör, berättar Jennifer.

“Som handledare har jag tid att stötta eleverna individuellt varje vecka”

Hon tycker att en bra skola ska vara en plats där eleverna känner sig trygga och sedda.

– Som lärare är det viktigt att kunna se och bemöta varje elev. Jag blev lärare för att jag vill hjälpa barn att nå sina mål, och samtidigt bidra till att de får en positiv skolgång och en trygg plats i livet, säger Jennifer.

Alla elever på Kunskapsskolan har personliga handledningssamtal varje vecka. Eleverna träffar då individuellt den lärare som är deras handledare för att få hjälp med att prioritera skolarbetet. Tillsammans med handledaren får eleven träna på att planera sina studier, och kan med tiden lära sig att ta mer ansvar.

Enligt Jennifer är det en trygghet för eleverna att veta att en vuxen avsätter tid för att lyssna på dem varje vecka.

Att vi har schemalagd tid för att skapa en relation med varje elev är det bästa med Kunskapsskolan, tycker jag. För mig som handledare innebär det en lugn stund tillsammans med eleven där jag har tid att stötta och hjälpa hen framåt, i skolan såväl som i livet.

Hur kan man som lärare se till att alla elever blir sedda?
– Genom att säga hej och hejdå tydligt till varje elev samt hälsa när man går förbi elever i korridoren, även om man inte undervisar dem i något. Under lektionerna går jag runt och lyssnar aktivt, och kollar av hur det går även för elever som inte ber om hjälp.

Vad tycker du att Kunskapsskolan ger eleverna?
– Framför allt får de en tydlig relation till en vuxen som ser dem varje vecka. Utan bra relationer tror jag inte att vi hade kommit lika långt tillsammans med eleverna som vi gör idag. Genom de personliga handledningssamtalen får de även verktyg för att kunna ta ansvar för sitt liv i framtiden.

Vad ger jobbet dig?
– Glädje och utmaningar varje dag, och lärdomar för livet. Det bästa är att få se andra människor utvecklas och växa. Den största utmaningen är nog att hinna anpassa alla uppgifter efter varje elevgrupp.

Berätta om ett fint skolminne?
– När jag själv gick sista terminen i nian fick vi en uppgift i SO, där vi skulle skriva om hur vår tid på Kunskapsskolan utvecklat oss som personer. I efterhand fick jag reda på att min text hade fått vår SO-lärare att börja gråta, för att hon tyckte den sammanfattade min tid på skolan så fint.