• Kunskapsskolan
  • Aktuellt
  • Dani från Kunskapsskolan designade smartwatch – vann tredje pris i stor internationell tävling

Dani går i nian på Kunskapsskolan Lund.

Dani från Kunskapsskolan Lund deltog nyligen i tävlingen Uable Quest Future of work challenge.
Där
designade han en smartwatch för äldre personer – ett tävlingsbidrag som placerade honom på prispallen.
– Det känns fantastiskt. Jag älskar ingenjörskap och att bygga saker, och drömmer om att driva egna företag i framtiden, berättar han.

Det var under en mattelektion i våras som Dani hörde några elever prata om en internationell tävling, där ungdomar från hela världen hittar på smarta lösningar för framtiden.

– Jag blev supertaggad och ville delta, så våra lärare hjälpte oss med anmälan, säger Dani, som går i årskurs nio på Kunskapsskolan Lund.

Tävlingen Uable Quest Future of work challenge går ut på att deltagarna ska genomföra olika projekt i samarbete med några av världens största företag. Representanter från bland annat Google, Tesla och Microsoft föreläser för ungdomarna, och presenterar vilka utmaningar just deras företag står inför.

Deltagarnas uppgift är sedan att utveckla någonting som företagen kan ha nytta av i framtiden. Dani fick i uppdrag att designa en smartwatch för äldre personer, och av tusentals tävlande från hela världen kom han på tredje plats.

– Att vinna tredjepriset kändes fantastiskt. Vi fick mindre än en dag på oss att göra research, skissa, 3D-modellera och presentera våra projekt. Så det känns väldigt bra att få veta att de stressiga och intensiva tävlingsdagarna faktiskt var värda något, berättar Dani.

Du designade en smartwatch för äldre personer. Hur fick du idén till ditt bidrag?
– Jag älskar ingenjörskap och att bygga saker. Jag hade redan lärt mig 3D-modellering samt hur olika mekaniska maskiner fungerar genom att studera högskolematerial på egen hand. Så idén till klockan kom delvis från saker jag sett tidigare, som jag nu satte ihop och förbättrade.

“Drömmen är att studera vidare utomlands”

Förutom att vinna tredjepris i Uable Quest Future of work challenge har Dani i år lyckats bli antagen till det internationella vetenskapsprogrammet Junior Academy. Där får deltagarna, som är mellan 13 och 17 år, arbeta i team med att lösa stora globala samhällsproblem.

– Det känns väldigt spännande. Till skillnad från den förra tävlingen finns här endast ett pris att vinna, genom två deltävlingar och till sist en final. I november kommer jag och mitt team bli tilldelade ett projekt som ska utföras på 30 dagar, utanför skoltid. Det team som lyckas bäst under deltävlingarna går vidare till finalen i New York, säger Dani.

Vad drömmer du om i framtiden?
– Jag vill bli ingenjör. Drömmen är att studera vidare på ett elituniversitet utomlands, som MIT, Stanford, Caltech, Cambridge, Oxford eller Ivy League. Jag har redan gått kurser på några av dessa, men drömmer om att få studera där på heltid. Efter studierna vill jag driva egna företag. Jag har redan ett litet företag inom konståterförsäljning, och håller på att bygga upp ett ingenjörföretag. Utöver det älskar jag att spela fiol, och hoppas kunna fortsätta med musiken vid sidan av studier och arbete.

Hur är det att gå på Kunskapsskolan, tycker du?
– Att börja på Kunskapsskolan är ett av de bättre valen jag gjort i mitt liv. Här får jag jobba i min egen takt utan att bli tillbakahållen, vilket känns som en befrielse. Jag har fantastiska lärare som alltid kommer med nya utmaningar. Min NO-lärare har till exempel stöttat mig genom båda de här tävlingarna, och peppat mig till att delta i flera olika projekt och kurser. Hon motiverar mig att sträva högre.

Vad tycker du om de personliga handledningssamtalen som ni har varje vecka?
– Jag gillar att ha koll på saker och ha en bra struktur. Under den personliga handledningen pratar man med sin lärare om hur man ligger till i skolarbetet, och blir påmind om saker man inte har gjort. Jag och min handledare brukar också prata om sånt som hänt under veckan och saker jag ser fram emot. Det ger en positiv effekt för skolarbetet, och man får bättre kontakt med sin lärare.