Kunskapsskolan byter kösystem

Kunskapsskolan byter kösystem. Från och med den 1 november blir det enklare för vårdnadshavare att ställa sina barn i kö, skolornas administration minskar, samtidigt som it-säkerheten ökar.
- Ett viktigt syfte med vårt digitaliseringsarbete är att underlätta för användaren och att samtidigt hela tiden öka säkerheten i våra system, säger Annelie Fredsberg, Kunskapsskolans IT-chef.

Den 1 november byter Kunskapsskolan kösystem. Inloggningen kommer att ske via BankId och användaren kan hantera sin köplats och svara på antagningsbesked digitalt. Syftet med systembytet är att förenkla och effektivisera administrationen genom ett modernt och säkert kösystem.

- Det ska vara enkelt och smidigt att ställa sig i kö och administrera sin köplats. När eleven får ett erbjudande kommer vårdnadshavarna enkelt kunna tacka ja genom att signera med BankId. En stor fördel är också att det underlättar för skolornas administration, säger IT-chefen Annelie Fredsberg.

Logga in med BankId

Den som idag har barn i kö till någon av Kunskapsskolans grundskolor kan från och med den 1 november logga in i det nya kösystemet via BankId.

- Vi ber alla som står i kö att gå in i det nya systemet, verifiera sitt konto och uppdatera sina kontaktuppgifter. Om man glömmer detta kommer man fortfarande att ha kvar sin köplats, men genom att logga in minskar risken för att vi har fel kontaktuppgifter och att någon skulle missa ett erbjudande från oss, säger Annelie Fredsberg.

Inför systembytet 1 november kommer det gamla systemet att vara stängt mellan den 29-31 oktober.

Den som vill ställa sitt barn i kö till Kunskapsskolan kan antingen göra det innan den 29 oktober och därefter verifiera sitt konto från och med den 1 november, alternativt avvakta och ställa barnet i kö i det nya systemet från och med den 1 november.