Fem lärare från Kunskapsskolan är nominerade till Lärargalans utmärkelse Årets lärare. Från vänster: Viktor Edström, Mathias Ljunggren, Anna Söderberg, Linda Landström och Hanna Svensson.

Fem lärare från Kunskapsskolan nominerade till Årets lärare 2021!

Fem lärare från Kunskapsskolan har nominerats till Lärargalans pris Årets lärare, där eleverna själva får skicka in motiveringar för att hylla sina favoritlärare.
Det känns fantastiskt roligt att eleverna känner att jag gör skillnad i deras skolvardag. Det både värmer och berör, säger Mathias Ljunggren på Kunskapsskolan Ystad, som är en av de nominerade.

Varje höst utses Årets lärare inom olika kategorier på Lärargalan. Syftet är att hylla lärarkåren och lyfta fram förebilder inom yrkesgruppen, som kan inspirera andra till att göra skillnad.

Det är landets elever som får chans att lyfta sina favoritlärare genom att skicka in sina motiveringar. Engagemanget är stort, och i år har hela 45 000 elever nominerat sina lärare. För att utse vinnarna går en jury igenom elevernas nomineringar och kvalitetssäkrar de nominerade lärarna.

När listan över Årets lärare inom varje kommun släpptes fanns inte mindre än fem lärare från Kunskapsskolan med:

Anna Söderberg, lärare i spanska, Kunskapsskolan Borlänge.

En av Annas motiveringar:
Hon får alltid oss elever att känna oss glada för att hon sprider positiv energi. Även om hon själv har haft en jobbig morgon är hon alltid lika glad och trevlig när hon bemöter oss elever. Man märker tydligt att hon vill att alla elever ska nå sina mål för att lyckas i framtiden och gör allt hon kan för att hjälpa oss att göra det. Hon motiverar mig till att bli den bästa versionen av mig själv och inspirerar mig dagligen.”

Viktor Edström, lärare i matematik och engelska, Kunskapsskolan Enköping

En av Viktors motiveringar:
“Det finns ingen elev som Viktor inte har sett och tagit till sig. Varje dag sitter han långa timmar efter skoldagens slut och tragglar igenom de olika ämnena eller livskriserna med olika elever. Ofta även gamla elever som söker sig tillbaka till honom. Viktor blev som en vän, kurator och ledare på samma gång. När tjejerna i klassen vittnade om sexuella trakasserier i klassen i filmen #femton, höll Viktor en extra lektion för samtliga elever i årskursen om sexuellt våld och fick oss trygga. Tack.”

Linda Landström, lärare i svenska, Kunskapsskolan Katrineholm

En av Lindas motiveringar:
“Linda är den snällaste och bästa läraren vi i 5:1 på Kunskapsskolan Katrineholm har. Jag tycker Linda är värd priset, hon är den bästa läraren vi någonsin har haft.”

Mathias Ljunggren, lärare i SO samt förstelärare och ämnesansvarig SO, Kunskapsskolan Ystad

En av Mathias motiveringar:
“Han ger mig en anledning att komma till skolan. Han är cool och väldigt bra på sitt jobb. Lektionerna är aldrig tråkiga men väldigt lärorika och spännande. Man vill verkligen lära sig mer om ämnena vi arbetar med. Han lyssnar verkligen på oss elever och låter oss ha våra egna åsikter.”

Hanna Svensson, lärare i SO och engelska och arbetslagsledare, Kunskapsskolan Jönköping

En av Hannas motiveringar:
“Hanna är den bästa läraren för hon är som ens bästa vän och man kan alltid prata med henne, hon gör lektionerna roliga och spännande. Hon är inte som vilken lärare som helst, hon får en att känna sig älskad o peppar en alltid. Hon ger en det man behöver för att lära sig. Jag kan verkligen prata med henne om allt och hon får mig att känna mig trygg.”

“Nomineringen värmer och berör”

Mathias Ljunggren från Kunskapsskolan Ystad, som är en av de nominerade, har arbetat inom skolans värld i drygt 25 år. Han tror och hoppas att hans elever känner att han bryr sig om dem.

– Det känns fantastiskt roligt att de har tagit sig tid att gå in och nominera mig, och att de känner att jag gör skillnad i deras skolvardag. Det både värmer och berör. Jag hoppas att eleverna känner att det är viktigt för mig att de lyckas i sitt skolarbete och att jag aldrig ger upp om dem. Det finns alltid en ny väg att pröva tillsammans, säger Mathias.

Årets Lärare inom varje län presenteras på söndag den 7 november. Dessa är de slutgiltiga finalisterna till priserna Årets Gymnasielärare, Årets Högstadielärare, Årets Mellanstadielärare och Årets Ledstjärna, som delas ut i Lärargalans tv-program som sänds på Sjuan kl. 20.00 den 10 november.

Vi håller tummarna för våra fem nominerade lärare!

Läs gärna om våra tidigare pristagare på Lärargalan:

Maria Sanchez Correa, Årets Språklärare 2019

Albulena Mustafa, Årets Eldsjäl 2018