Joakim Holm och Sofia Weimer, två av lärare som deltog i projektet och som intervjuas i podden.

Nytt avsnitt av Skolprat: Om att utveckla undervisningen genom didaktiskt djup

I senaste avsnittet av Skolprat intervjuas två lärare om ett 3-årigt skolprojekt vars syfte var att utveckla undervisningen. De berättar som lärdomar, utmaningar och spännande ämnesdidaktiska fynd.
- Att göra det här var lite som tv förr, fast skolutveckling, och det på vetenskaplig grund, säger språkläraren Joakim Holm, om själva projektet.

Mellan 2018 och 2020 genomförde lärarna på Kunskapsskolan Norrköping ett undervisningsutvecklande projekt som gick under arbetsnamnet Didaktiskt djup. Utgångspunkten var att skolans ämneslag skulle beforska sin egen undervisning utifrån ämnesrelevanta frågeställningar och med hjälp av vetenskapliga metoder.

I detta avsnitt av Skolprat har poddvärdarna Markus Brunfelt och Karin Rådberg bjudit in, Joakim Holm och Sofia Weimer, två av lärare som deltog. De berättar om sina ämnesdidaktiska fynd samt de egna upplevelserna av projektets utmaningar och möjligheter.

Avsnittet är lite annorlunda upplagt i och med att Markus Brunfelt här blir en av gästerna i podden. Under tiden för projektet var han nämligen projektledare och rektor på Kunskapsskolan Norrköping.

Kunskapsskolan Norrköpings arbetet med didaktiskt djup har sammanställdes i antologin Didaktiskt djup - att utveckla undervisning på vetenskaplig grund. Antologin har nyligen publicerats i samarbete med Bonnierförlagen Lära. Markus Brunfelt och läraren och forskaren Sebastian Björnhammer och Markus Brunfelt var redaktörer för boken. Här kan du läsa mer om antologin Didaktiskt djup - att utveckla undervisning på vetenskaplig grund.

Trevlig lyssning!

Skolprat finns på Spotify och Podcaster!

Mer från podden Skolprat:

Till Skolprat
Lyssna på Spotify
Lyssna på Podcast

Tveka inte att höra av dig till oss med era funderingar och synpunkter: skolprat@kunskapsskolan.se