Föreläsaren och författaren Alva Appelgren gästar podden Skolprat.

Skolprat med Alva Appelgren: Så hjälper hjärnforskningen dig i din undervisning

Hur hänger arv, miljö, motivation och återkoppling ihop med kognitionsvetenskap? Och hur kan kunskaperna om det som händer i hjärnan tillämpas i undervisningen. Om det handlar nya avsnittet av Skolprat. Gäst i podden den här gången är forskaren Alva Appelgren.

I terminens andra poddavsnitt möter Karin Rådberg och Markus Brunfelt författaren och föreläsaren Alva Appelgren för att lära sig mer om kognitionsvetenskap.

Ämnen som arv och miljö, motivation, återkoppling och minnet tas upp under samtalet, liksom kognitiva kapacitetsteorin och begreppet kognitiv belastning.

Alva Appelgren har disputerat inom kognitiv neurovetenskap vid Karolinska institutet med sin avhandling om hur feedback och ett dynamiskt mindset påverkar motivation och prestation. Hon har skrivit ut boken Motiverad – feedback mindset och viljan att utvecklas, som kom 2018. Nu arbetar Alva Appelgren bland annat som författare och föreläsare och är aktuell med boken Nya perspektiv på lärande - kognitionsvetenskap för lärare.

Här kan du läsa mer om Alvas nya bok Nya perspektiv på lärande - kognitionsvetenskap för lärare.

Här kan du läsa Alvas avhandling

Här kan du läsa om Motiverad – feedback mindset och viljan att utvecklas

Skolprat finns på Spotify och Podcaster!

Mer från podden Skolprat:

Till Skolprat
Lyssna på Spotify
Lyssna på Podcast

Tveka inte att höra av dig till oss med era funderingar och synpunkter: skolprat@kunskapsskolan.se