Docenten Karin Gunnarsson och doktoranden Sara Planting-Bergloo diskuterar nya läroplanen.

Skolprat: Om sexualitet, samtycke och relationer i Lgr 22

Att arbeta med ämnena sexualitet, samtycke och relationer är inte alltid enkelt. Det visar en rapport från Skolinspektionen.
Men vad står det egentligen om kunskapsområdet i Lgr 22 och hur ska vi ta oss an de nya skrivningarna? Om detta handlar senaste avsnittet av Skolprat.

I nya avsnittet av Skolprat har poddvärdarna Karin Rådberg och Markus Brunfelt bjudit in docenten Karin Gunnarsson och doktoranden Sara Planting-Bergloo. Den här gången är samtalets fokus den kommande läroplanen Lgr 22 och kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer.

I den nya läroplanen, som träder i kraft den 1 juli, utvidgas kunskapsområdet kring sex och samlevnad och byter namn till just sexualitet, samtycke och relationer. Samtidigt visar en rapport från Skolinspektionen att de här ämnena kan vara svåra att arbeta med.

Så kan skolan möta upp de nya skrivningarna

Så hur kan skolan möta upp de nya skrivningarna i läroplanen? Var börjar vi och hur kan vi planera och arbeta med förändringarna? Det och mycket annat diskuteras i avsnittet.

Karin Gunnarsson är docent i pedagogik vid Stockholms universitet och Sara Planting- Bergloo är doktorand i naturvetenskapernas didaktik vid Stockholms universitet.

Karin och Sara har tillsammans med Simon Ceder, Lisa Öhman och Auli Arvola Orlander skrivit boken Sexualitet och relationer. Att möta ett engagerande och föränderligt kunskapsområde i skolan som kom ut hösten 2021.

Här kan du läsa mer om boken
Här kan du läsa mer om den forskning som ligger bakom bakom

Skolprat finns på Spotify och Podcaster!

Mer från podden Skolprat:

Till Skolprat
Lyssna på Spotify
Lyssna på Podcast

Tveka inte att höra av dig till oss med era funderingar och synpunkter: skolprat@kunskapsskolan.se