Kunskapsskolans Sverigechef Kerstin Wirstedt.

Kunskapsskolan startar grundskola i Motala

Hösten 2023 startar Kunskapsskolan en skola för årskurs 4-9 i Motala. Skolan kommer att ha plats för 459 elever och vara belägen i Luxorområdet i centrala Motala.
- Vi är väldigt glada över att få möjlighet att välkomna Motalaelever till Kunskapsskolan, säger Kerstin Wirstedt, Sverigechef.

Kunskapsskolan bedriver idag 29 grundskolor runtom i Sverige. I augusti 2023 öppnas ytterligare en skola, i Luxorområdet i Motala. Planen är att bygga om en tidigare fabrik till en ljus och luftig skolbyggnad.

- Det blir en inspirerande lärmiljö där eleverna kommer att bli sedda och utmanade efter sina individuella förutsättningar. I Kunskapsskolan har alla elever personlig handledning, vilket gör att de får en trygg relation med sin lärare och därmed lättare kan nå sina mål, säger Kerstin Wirstedt, Sverigechef för Kunskapsskolan.

Det är redan nu möjligt för intresserade elever att ställa sig i kö. Även lärare som vill vara med och starta upp den nya skolan har möjlighet att anmäla intresse.

- Under hösten 2022 kommer vi att bjuda in till informationsmöte för intresserade elever och föräldrar, och även för lärare som är nyfikna på att jobba hos oss. Vi har fått signaler om att intresset blir stort så vi ser väldigt mycket fram emot att möta alla som vill veta mer om Kunskapsskolan, säger Kerstin Wirstedt.

Tillstånd från Skolinspektionen finns och bygglovsprocessen är påbörjad. Skolan kommer att byggas av fastighetsbolaget Luxora och får även en egen idrottshall och en inbjudande utemiljö.